Med MS «Stig Harry» har Skogsøy Båt overlevert sin tredje 50-foter dette året. Denne flotte garnbåten i aluminium, som er godt lastet med kvoter, er eid av Stig Harry AS i Rørvik. Reder er Stig Myhre. Nybygget skal ikke bare brukes i fiske, men også til litt arbeid for oppdrettsnæringen, og den er utrustet for slike oppdrag.


( 24.01.2018 )

Det tradisjonsrike båtbyggeriet fra Mandal startet arbeidet med «Stig Harry» på vårparten i år, og med det tredje fiskefartøyet i denne størrelsen bare i år, så har byggingen etter hvert blitt litt rutine. Prosessen har i alle fall gått knirkefritt, og overlevering skjedde 1. desember. Tidligere har Skogsøy Båt AS utført alt innredningsarbeid selv, men grunnet økt arbeidsmengde den siste tiden har de overlatt dette til et innleid firma, Haugland Miljøinnredning fra Kristiansand. De er spesialister på nettopp båtinnredning, og innredningen i «Stig Harry» bærer preg av høy kvalitet.

Skipperen har god oversikt både i leie foran seg og ikke minst over alle instrumenter og skjermer.

Oppdrag for oppdrettsnæringen

50-foteren er ellers utrustet og rigget som en tradisjonell garnbåt, men er også sertifisert for føring av last, som følge av at den skal kunne føre leppefisk og utføre ulike oppdrag for oppdrettsnæringen ved roligere perioder i fisket. Nybygget har blant annet en ekstra stor krane (25 t/m) for at det skal være mulig å jobbe med blant annet rengjøring av mærer og håndtering av dødfisk. «Stig Harry» har ellers innredning for seks personer i fire lugarer.

Båten har en hovedmotor fra Nogva (Scania d16) og gir og propell fra Finnøy. Elektro/elektronikk kommer fra AS Elektrisk, innredning fra tidligere nevnte HMI, hydraulikkutstyr fra Lorentzen hydraulikk mens rørarbeidet er utført av Egeland rør, avdeling Mandal. Hovedmålene er lengde på 14,99 meter, bredde på 6,5 meter og dybde i riss på 3,6 meter. Prislappen på dette nybygget er 21,5 millioner kroner.

Det er godt plass i salongen for mannskapet.

I «Stig Harry» er det køyplass for seks personer.

Største i verftets historie

Dette er det siste nye fiskefartøyet som overleveres fra Skogøy Båt AS i år. Men like over nyttår vil det største fartøyet i verftets historie bli overlevert fra båtbyggeriet. Det er den 24×8 meter store «Ballstadværing», til rederiet med samme navn, en kombinert snurrevad/notbåt som er utrustet og innredet for et mannskap på syv og som får en prislapp på rundt 50 millioner. I følge direktør Andre Rustad i Skogøy båt er dette ikke bare den største båten i verftets historie, men trolig også den største fiskebåten som er bygget i aluminium. Det finnes lengre båter i samme materiale, men de har vært forlenget underveis.

-Prosjektet har gått veldig greit, og har gitt oss mersmak. Vi håper også dette bidrar til å fjerne de siste motforestillingene mot aluminium, som er et utmerket materiale å bygge i. I prinsippet finnes det ikke noe i veien for å bygge enda større i dette materialet, men kvoter og størrelsesreguleringer gjør at vi fremover vil satse på båter rett under 21 meter, med bredde på ni meter. Vi har alt fått kontrakt på ett slikt fartøy med overlevering i 2019, sier Rustad.

Nye «Ballstadværing» nærmer seg ferdigstillelse.

Sprengt kapasitet

Frem til da er det hektisk byggeaktivitet ved Skogsøy Båt AS. I 2018 skal nevnte «Ballstadværing» overleveres i tillegg til to 11-metringer, to 13-metringer og en 15-metring. I tillegg forhandles det om flere oppdrag for 2019 og videre fremover. Kapasiteten er sprengt for neste år, så der har de sagt stopp for flere nybygg. I følge Andre Rustad ser markedet for mindre og mellomstore fiskefartøy veldig bra ut fremover, ikke minst for de nyutviklede og godt utrustede 21-metringene.

Denne størrelsen er designet med optimaliserte linjer med tanke på utstyr, fart og ikke minst driftsøkonomi. Under testing i tank viser målinger at de nye båtene vil kunne gå med en komfortabel marsjfart på 9,5 knop med et uttak på 280 kW (380 hk) av en hovedmotor på 1.000 hk, noe som tyder på at verftet ligger et hestehode foran konkurrentene på dette feltet. Det finnes også planer for fiskefartøy med hybride fremdriftsløsninger, både når det gjelder 11-metringene og 50-foterne. Men foreløpig er man i planleggingsfasen på dette feltet.

Behov for flere ansatte

Skogsøy Båt har i dag 25 fast ansatte og åtte innleide. Som følge av forventet hektisk aktivitet fremover, så finnes det planer, sammen med morselskapet Båtservice Holding, om å øke kapasiteten og tallet på ansatte ytterligere i årene som kommer. Blant annet er det behov for flere ingeniører og prosjektledere. I følge Rustad har verftet sin styrke i at de er en del av et stort konsern, og at byggefasilitetene ved verftet er meget gode. Det er også planer om å kaste seg på markedet for arbeidsbåter og katamaraner for oppdrettsnæringen. Verftet har et konsept og design klar for dette feltet.