Nye Havbåra ble overlevert til Myre-rederiet Havbåra AS i starten av mars. Dette er en moderne fiskebåt med mange praktiske løsninger.

Nye Havbåra ble overlevert fra Viknaslipen til fiskebåtrederiet Havbåra AS i starten av mars. Rederiet eies av Gudmund Sture Rognan, fra Myre i Vesterålen. Viknaslipen og Marine Design viser med dette at de leverer moderne fiskebåter av høy kvalitet, med praktiske løsninger. Den 19 meter lange og åtte meter brede fiskebåten er nok et bevis på verftets gode håndverk og kompetanse innen fiskebåtkonseptet.

-Vi er stolte av å kunne levere en så stor ordre til avtalt tid, med tanke på at vi har hatt halvannet årsverk i karantene gjennom hele 2020, sier daglig leder ved Viknaslipen, Einar Engesvik, i en pressemelding.

Havbåra med stø kurs nordover til hjemmehavn på Myre i Vesterålen.

Gamle Havbåra ble solgt til Rørvik etter vintersesongen i 2019, og Rognan kontraherte ny båt i april samme år. Den gamle båten var bygd i plast ved et kinesisk verft med kanadiske båtbyggere i 2010. Rognan fikk på plass leiebåt fra rederiet Knudsen Fisk AS, for å kunne drifte videre frem til nybåten stod klar.

Denne gangen har Gudmund Sture Rognan gått for et helnorsk fiskebåtkon-sept til en prislapp på 39 millioner kroner. Båten er bygget er i aluminium, og ifølge Engesvik ble selve skrogproduksjon satt i gang senhøsten i 2019. Den ble sjøsatt fra slippen i november i fjor. Dette er verftets byggnummer 56, etter design av Marin Design. Båten er rigget for garn og line, og godkjent for drift i fartsområde Bankfiske II.

Stort og romslig styrhus med alt av moderne kommunikasjonog fiskeleteutstyr.

Rognan sier i en pressemelding at årsaken til at de valgte denne båttypen, var at verftet har erfaring med tilsvarende skrogtyper.

-Det har vært en glede å samarbeide med Viknaslipen gjennom denne prosessen. Utfordringer og problemer har blitt løst fortløpende. Arbeidsstokken her i Hansvika kommer fra store deler av verden, men det er en sammensveiset gjeng og miljøet preges av yrkesstolthet og humor, sier han. Han er glad for å ha valgt et helnorsk konsept, der alt er produsert enten i Hansvika eller hjemme på Myre.

Interiøret og møblementet i styrhus og messa er i moderne design og stil.

-Det har resultert i et flott produkt som vi ser veldig frem til å få prøve i fiske, sier han videre i pressemeldingen. Båten skal ha et mannskap på seks, deriblant hans egen sønn Kristoffer. Etter overleveringen satte de kursen nordover for å starte på torskekvoten på 550 tonn.

-Vi skal i drift så snart vi kommer oss nordover, sier Kristoffer.

Myre Sveis har levert dekksuttrustning og fangstbehandlingsutstyr, og har utviklet et nytt system for automatisk fordeling av containere i lasterom, som er basert på vekt og kamera. Båten har kapasitet til å laste 42 containere, hver på 1,5 m³. Det er også montert egen slushmaskin av type Kæling H4.

Hovedmotoren er en Scania DI16 på 750 hk.

Garnhaleren er av type Net Op, som er utviklet og levert av Lorentsen Hydraulikk i Kabelvåg, mens garngreier er levert av Rapp Hydema. To hydrauliske kraner av type TMP 500 og TMP 1300 er levert av Maydam i Egersund.

Hovedmotoren er en Scania DI16, som har motoreffekt på 750 HK ved 1800 o/min. Motoren styres av Scania EMS kontrollsystem, som sørger for lavt drivstofforbruk og renest mulig eksos. Nogva har levert motor og to 65 kW generatorer, mens Nogva Heimdal har levert en firblads propell av type H3 1850.

Romslig arbeidsdekk. Myre Sveis har levert dekksutrustning.