Den nyeste brønnbåten til rederiet Rostein AS, Ro Venture, ble ferdigstilt og overlevert fra Larsnes Mek. Verksted den 16. juli. Dette er verftets bygg nummer 66, og brønnbåten ble utrustet på rekordtid på tross av ekstraordinære tider i byggeperioden.

Ro Venture er søsterskip til bygg 65, Ro Vision, og blir med det den andre hybride brønnbåten i verden. De kan for øvrig nevnes at Ro Vision er nominert til «Ship of the Year 2020». Larsnes Mek. Verksted startet utrustningen av Ro Venture nøyaktig 4,5 måneder før den ble overlevert sin eier. Dette er rekordtid, ikke minst med tanke på de spesielle tidene, med nedstenging i Norge og alle utfordringene rundt Covid19 viruset. Verftets egne ansatte og alle underleverandører har gjort en formidabel innsats i denne spesielle perioden, og driften har pågått med tilnærmet full styrke, melder Larsnes.

Broen er enorm og svært godt utstyrt.

Dette siste nybygget til Rostein er utstyrt med batteripakke fra Siemens, tre sett dieselgeneratorer fra Yanmar og SCR anlegg (NOX rensing) fra Emigreen. Brønnbåten er således et godt tilfang til det grønne skiftet. Ro Venture er den syvende i rekken av LFC 2020 serien med design SK 6000 DEH III, levert av Skipskompetanse AS i Måløy. Alle disse båtene er bygget hos Larsnes Mek. Verksted.

Glimt fra innredningen om bord i den nye brønnbåten.

Det kan videre nevnes at Rostein AS er et av de ledende brønnbåtrederiene i verden, og at de har rundt 200 ansatte. Selskapet tilbyr transport av smolt og laksefiske, og utfører sortering/telling av laks og ørret. Rederiet har fokus på bærekraft innenfor miljø, dyrevelferd, smittefri transport og effektivitet. De er sertifisert etter kvalitetssystemet ISO9001 og opererer i henhold til miljøsystemet ISO14001.

Broen er enorm og svært godt utstyrt.

Når det gjelder byggeverftet Larsnes Mek. Verksted AS kan det nevnes at de har signert ny kontrakt med Rostein AS på en 2800 kubikk brønnbåt. Båten er designet av Skipskompetanse AS i Måløy og er på 79,27 meter lengde og 15 meter bredde, og skal bygges på samme tekniske plattform som de andre i serien LFC2020. Skroget skal leveres fra Marine Projects i Gdansk i slutten av november i år og leveres til rederiet slutten av mai 2021.

Ro Venture har tiltalende oppholdsrom i salong og messe for mannskapet om bord.