Hva får du for 160 millioner ved norsk verft? En 47,7 meter lang, 12,6 meter bred kystbåt utrustet for fiske med ringnot, snurrevad og trål. Dette er prisen på siste ordre ved Stadyard.


( 28.04.2018 )

Det ble i mars kjent at Arild Sekkingstad hadde inngått kontrakt med Stadyard i Måløy om bygging av en 47,7 meter lang kystbåt. Til Fiskeribladet uttalte Sekkingstad den gang at han kunne spart 30 prosent om han for eksempel valgte å bygge i Bangladesh.

Ifølge ervervsøknaden koster den nye båten 160 millioner kroner. En besparelse på 30 prosent ville med andre ord gjort båten 48 millioner kroner billigere. Da forutsatt at han hadde fått på plass samme finansiering på et nybygg som ble bygget i Bangladesh.

Fartøyet er finansiert med 55 millioner kroner fra Sparebanken Vest og 55 millioner kroner fra Innovasjon Norge. I 2008 overtok Sekkingstad fartøyet Rosenvoll, året etter at de ble levert fra Kvernhusvik Skipsverft i Melandsjø.

Skroget til det 24,8 meter lange fartøyet var bygget i Aveiro i Portugal. Dette fartøyet ble omdøpt til Radek Senior i 2015 og solgt til Remøy Pelagisk AS. Kort tid etter ble skipet slettet i skipsregisteret og registrert som solgt til Kamerun. Hva som har skjedd med fartøyet er ikke lett å finne ut av. Det heter nå Jorge R, fisker ut av Nouadhibou i Mauretania. Ifølge Marine Traffic er det fortsatt norsk.

I 2015 kjøpte Sekkingstad fartøyet Bømmelfjord med lengde 53,5 meter. Dette er en eldre båt bygget i 1968. Det er neppe noe drømmefartøy for Radek som har rikelig med kvoter. I år kan Radek fiske 1638 tonn makrell og 4675 tonn sild.

Det nye fartøyet er designet av Rolls Royce, og vil ifølge ervervssøknaden bli utstyrt med en Rolls-Royce hovedmotor som yter 2560 kW. Total lastekapasitet blir på 499,9 kubikkmeter. Bruttotonnasje er oppgitt til cirka 1140 bruttotonn. Fartøyet får ni lugarer, og god komfort skal en dømme etter GA-tegninger.

Slik ser Radek ut på illustrasjoner laget av Rolls Rocye.