
Sjømatrådet vant ny førstepris i USA
Nylig gikk den prestisjefylte prisutdelingen «Annual Anvil Awards» av stabelen i New York for 81. gang. For andre år på rad tok sjømatutsending, Anne-Kristine Øen, stolt imot en av prisene på vegne av Sjømatrådet og den norske sjømatnæringen.
Det er Public Relations Society of America som deler ut prisen. I fjor vant Norges sjømatråd med laksekampanjen for 2023. I år vant Sjømatrådet førstepris i kategorien «Events and Observances» for restaurantkampanjen «Sea to Table» som ble kjørt gjennom to uker i New York sommeren 2024.
Sterk interesse og synlighet
Hensikten med restaurantkampanjen var å få forbrukere til å prøve sjømat fra Norge, bygge preferanse for norsk sjømat hos restaurantene, og å bygge sterkere nettverk med kokker i markedet i Nord-Øst som er Sjømatrådets viktigste satsningsområde.
– En imponerende samling restauranter takket ja til å bli med oss på kampanjen. De er alle toneangivende i sine segmenter og har svært velrenommerte kokker bak grytene. Gjennom disse ukene fikk vi virkelig løftet frem laks, torsk, kongekrabbe og snøkrabbe fra Norge, sier Anne-Kristine Øen.

En anerkjennelse av Norges sjømatråd
«Sea to Table»-kampanjen bidro til mye positiv oppmerksomhet, og derfor gjentas også suksessen i 2025.
– Det er sjeldent at en så ung kampanje vinner priser i denne konkurransen, og det oppmuntrer oss i vår videre innsats. Prisen er en stor anerkjennelse av det strategiske arbeidet som Norges sjømatråd har utrettet i USA i samarbeid med vår PR-partner Padilla.
Sterke navn blant nominerte og vinnere
Det er stor bredde i nominerte og vinnere i prisutdelingen. Noen av de heldige som også kunne gå hjem med en pris denne kvelden, var Coca Cola Company, US Open, Colgate, traktorprodusenten John Deere og Crayola fargestifter.
Helhetlig PR-kåring
Selve kåringen tar utgangspunkt i flere faktorer, og er en helhetlig vurdering av de nominerte kampanjene. Noe av det som påvirker avgjørelsen, er planen som er lagt for markedsaktivitetene, hvordan arbeidet ble utført og hva resultatet ble. Kåringen tar dermed utgangspunkt helheten av en kampanje, og belønner ikke nødvendigvis kun de største budsjettene.