Nordmenn spiser rundt 18 kilo sjømat per person, og trenden går stadig mer i retning av bearbeidede produkter.

Nedgang i sjømatkonsumet i Norge

Sjømatprisene steg 24 prosent mellom 2018 og 2024. I samme tidsrom falt sjømatkonsumet i Norge med syv prosent. Men i følge Sjømatrådet er det mulig å snu den negative trenden.

Publisert

I 2024 spiste nordmenn rundt 100 000 tonn sjømat. Det tilsvarer et snitt på ca. 18 kilo per person. Trenden viser en dreining fra naturelle til bearbeidede sjømatprodukter. Prisøkningen har spesielt påvirket konsumet av ferske naturelle produkter som laksefilet, torskefilet og ørretfilet. Det går frem av en rapport fra Norges sjømatråd om det norske sjømatmarkedet.

Konsumet av fryst laksefilet, fryste reker og bearbeidede hvitfiskprodukter som fiskepinner og fiskekaker har imidlertid holdt seg stabilt eller steget. Økte markedsandeler hos lavprisbutikker har også påvirket konsumet, med flere som kjøper barbeidede produkter i denne typen butikker, slår rapporten fast.

Der går også frem at det er store regionale forskjeller i sjømatkonsumet i Norge. I 2024 var sjømathandelen størst i det som tidligere het Viken (Akershus, Buskerud og Østfold), etterfulgt av Vestland og Oslo. Vestland hadde da det høyeste hjemmekonsumet av sjømat per capita. I noen fylker er fryste hele reker det mest solgte produkter, i andre fylker er det de bearbeidede produktene som er mest populære. 

Av proteinkildene er det stadig færre som har fisk som hovedingrediens til middag, mens stadig flere bruker kylling. Totalt sett er kjøtt fortsatt det mest brukte proteinet, med fisk og deretter kylling på henholdsvis andre og tredje plass. Det er også kjønnsforskjeller i konsumet: Menn spiser generelt sett mer kjøtt enn kvinner.

Siden 2007 har laks og ørret vært de mest populære fiskeslagene på nordmenns middagstallerkener og fra 2011 har det blitt stadig mer vanlig å kjøpe fersk fisk i forbrukerpakninger i stedet for i betjent fiskedisk. I sin undersøkelse har Sjømatrådet identifisert to målgrupper der muligheten for å øke sjømatkonsumet er størst: De som er i etableringsfasen (av voksentilværelsen) uten barn, og husholdninger med hjemmeboende barn. 

Sjømatrådet slår ellers fast at Norge er en av verdens ledende sjømatnasjoner, og at nordmenn ligger på verdenstoppen når det gjelder sjømatkonsum per person. Men selv om fisk og skalldyr har en naturlig plass i det norske kostholdet, er det likevel en realitet at sjømatkonsumet har falt over flere år. Norges sjømatråd har i en rapport sett på årsaker til konsumfallet og mulighetene for å snu den negative trenden. 

Rapporten slår fast at fobrukernes valg påvirkes av flere faktorer, hvor prisøkningen på sjømat er en av de viktigste grunnene til at konsumet har en nedadgående trend. Samtidig viser undersøkelser at 7 av 10 nordmenn ønsker å spise mer sjømat. Det betyr at trenden kan snus dersom barrierer som pris og tilgjengelighet løses. Potensialet er størst i de yngre målgruppene og hos familier med barn, slår Sjømatrådet fast.

Norges sjømatråd arbeider aktivt for å inspirere og motivere norske forbrukere til å velge sjømat på tallerkenen minst 2-3 ganger i uken, noe som også er nedfelt i de nye kostholdsrådene. Gjennom merkevaren Godfisk driver de et målrettet markedsabeid for å synliggjøre de mange fordelene med sjømat, både når det gjelder smak, helse og bærekraft. 

En viktig del av arbeidet handler også om kunnskapsheving. Sjømatrådet ønsker å øke forståelsen av fisk og skalldyrs helsemessige fordeler, og deres kunnskapsarbeid er tett koblet til myndighetenes kostholdsråd. Ved å gi forbrukerne bedre innsikt i hvorfor og hvordan de kan inkludere mer sjømat i hverdagen, håper Sjømatrådet å kunne bidra til en postiv utvikling i sjømatkonsumet.