
Seien sliter i det norske markedet
Det er høy kjennskap til seien i Norge, men de fleste husholdninger har ikke for vane å sette denne arten på middagsbordet ukentlig. Fra 2017 til 2024 har salget av sei i dagligvare gått tilbake med 38 prosent.
Dette kommer frem i Norges sjømatråd sin nyeste innsiktsrapport fra det norske markedet, som gir et helhetlig bilde av totalmarkedet for sjømat. I Fiskemarked 2025 har man dykket ned i det norske sjømatmarkedet og sett på hvordan utviklingen har vært de siste årene. Sjømatrådet har også tatt for seg seien og sett på nordmenns holdninger til det som omtales som den perlegrå hverdagshelten.
Direktør for region Norden, Trym Eidem Gundersen, forteller at de så et løft mellom 2022 og 2023 da enkelte butikkjeder satte søkelys på sei, med lansering av nye seiprodukter og priskampanjer. Men den siste tidens kraftige prisvekst har igjen ført til en nedgang i salget. Prisen på sei er likevel lav sammenlignet med konkurrerende proteinkilder, og i dyrtiden vi er inne i, vil seien igjen bli aktuell, tror han.
- Med fokus rettet mot på økt utvalg av produkter i dagligvare og mer markedsføring, vil potensialet for vekst være til stede. Forbrukeren er opptatt av smak, pris, sunnhet og enkelhet, – og hvis vi kan løfte frem disse viktige driverne, vil salget kunne øke, mener Eidem Gundersen.
Blant de som spiser fersk sei jevnlig er omtrent 66 prosent over 60 år, og består i hovedsak av seniorer. Unge voksne utgjør en svært liten andel av salget av fersk sei. Familier med større barn spiser riktignok mer enn småbarnsfamiliene. Sjømatrådet ser også at de som foretrekker tradisjonell mat, er de som spiser mest sei.
Tilbehøret til sei er ofte poteter og grønnsaker. I tillegg er kjøperne opptatt av lav pris, og er i stor grad prissensitive – så økt pris på produktet vil ha mye å si for om de velger å kjøpe det eller ikke. Kunden som kjøper fryst sei er også godt representert blant de over 60. Legger man til alderen 50-59 år, så utgjør det hele 71 prosent av kundene som kjøper fryst sei. Fryst sei er særlig populær hos de prisbevisste, og mindre hos de som har kvalitet som viktigste faktor.
For fersk sei er det klart voksne hvor barna har flyttet hjemmefra og seniorer som spiser mest. Fryst sei er også et voksent matvalg slik som fersk sei, men Sjømatrådet ser at etablerte familier med større barn spiser noe mer fryst enn fersk sei.