
Nordnes AS anker avslag på intern kvoteflytting
Ålesundsrederiet Nordnes AS har fått avslag på ervervstillatelse for fartøyet «Nordbas» til utskifting av «Vollerosa». Nordnes AS eier begge fartøyene, og hensikten med søknaden var å flytte kvotene som hviler på «Vollerosa» til «Nordbas».

Rederiet er uenig med direktoratets tolkning av deltakerforskriften og har anket avslaget til Nærings- og fiskeridepartementet.
Nordnes har tidligere vært omtalt i Kystmagasinet i forbindelse med at den i 2020 ble ombygget og forlenget. oktober 2017 ble tråleren, som da hadde navnet Sigurbjörg, kjøpt og flagget til Norge. Tråleren hadde en største lengde på 56 meter og bredde på 10,3 meter da den ble flagget til Norge. I forbindelse med ombyggingen ble den forlenget til 60,5 meter.
I tillegg til installasjon av ny fabrikk, nytt styrhus, endringer og oppgraderinger i overbygget, ble det gjort store endringene i fremdriftssystemet og måten fartøyet utnytter energien på, som er revolusjonerende. Ikke bare teknologisk, men også siden dette er gjort med et førti år gammelt fartøy. Det ble blant annet installert tre motorer, det som til da var den største batteripakken i noe norsk fartøy, og klargjort plass for å kunne drifte fartøyet med hydrogen.
«Vollerosa» har konsesjoner for kystfiske
For rederiet var det nok naturlig å tenke at de skulle kunne øke kvotegrunnlaget ved å overføre kvotene som lå på rederiets fartøy «Vollerosa». Fartøyet har en største lengde på 19,7 meter. Det har konsesjoner for kystfiske. Skroget er bygget i 1995, alt annet var nytt i 2015.
Fiskeridirektoratets Region Midt avslo søknaden 14.12.2021. Det ble begrunnet med at deltakeradgangens hjemmelslengde ikke sto i et riktig forhold til fartøyets størrelse (forholdsmessighetskravet), jf. deltakerforskriften § 50 og instruks av 16.09.2021 om krav til forholdsmessighet mellom driftsgrunnlag og fartøystørrelse ved tildeling av deltakeradgang (forholdsmessighetsinstruksen).
Uklare politiske føringer
I vedtaket ble det vist til at søknaden gjaldt utskifting av fartøy med faktisk lengde på 19,74 meter og en deltakeradgang i fisket etter torsk, hyse og sei på 20,1 meter, til erstatningsfartøyet med faktisk lengde på 60,48 meter. Den omsøkte utskiftingen ble ansett for å være i strid med nevnte instruks.
Avslaget ble påklaget av Nordnes AS 3 januar. Avslaget er ifølge rederiet fundamentert i uklare politiske føringer og vurderingen må derfor korrigeres.
Videre vises det til at foholdsmessighetsinstruksen gjelder for søknader mottatt etter 05.07.2019 og at rederiet hadde ervervstillatelse for «Nordbas» til den aktuelle deltakeradgangen på dette tidspunktet.
Det vises til at forholdsmessighetskravet ikke er nytt og at dette har vært vurdert av Fiskeridirektoratet for det aktuelle fartøyet og den aktuelle deltakeradgangen tidligere. Det stilles spørsmål ved hva som har endret seg, for klager er det åpenbart utøvelsen av regelverket.
Problemet er en ny intern instruks
Rederiet skriver at de ikke kan akseptere at en ny instruks internt i forvaltingen skal kunne hindre at de får «Nordbas» tilbake til den deltakeradgangen båten har hatt siden første gang den ble registrert i merkeregisteret. Angjeldende deltakeradgang har vært i rederiet siden 2001 og den har blitt fisket av fartøy over 21 meter like lenge. Det bes om en vurdering av hvorvidt instruksen er ment for et slikt tilfelle, eller om den treffer urimelig og feil.
Norges Fiskarlag gir i en uttalelse som er lagt ved anken støtte til rederiets tolkning. Fiskarlagets synspunkt er at forholdsmessighetsinstruksen ikke er til hinder for omsøkt utskifting. Det anføres at det fremgår av instruksen at departementet har til hensikt å benytte 12 juli 2019 som skjæringsdato når det gjelder fartøyets faktiske lengde. De mener derfor at rederi som på tidligere tidspunkt hadde fartøy over 21 meter har krav på å beholde driftsgrunnlaget, uavhengig av hjemmelslengde og etterfølgende utskiftinger.
Fiskeridirektoratet har opprettholdt avslaget og det er nå opp til Fiskeridepartementet å avgjøre om Nordnes i fremtiden vil kunne fiske kvotene som hviler på «Vollerosa» med «Nordbas». Direktoratet mener blant annet at det ikke kan vektlegges at driftsgrunnlag tidligere og på skjæringstidspunktet 5 juli 2019 ble fisket med «Nordbas», eller at driftsgrunnlaget har vært fisket med andre fartøy over 21 meter siden 2001.