Det er verken hver dag, uke eller måned Trøndelags relativt lille fiskeflåte får et nybygg. Med overlevering av nye RAV fra Karstensens Skibsværft A/S, har fylket ikke bare fått et nybygg, men også det som må kunne kalles et nytt flaggskip.

Med rundt et halvt års forsinkelse fra det polske skrogverftet, begynte det å spøke for årets kolmulesesong. Derfor valgte rederiet dåp ved kai i Skagen noen dager før fartøyet var helt klart for overlevering.

– Vi må på kolmula så fort råd er, var reder Petter Hepsø sin kommentar til Kystmagasinet. Fartøyet har vært på prøveturer og det er mindre arbeider som gjenstår. Når han sier de vil på kolmula så fort råd er, ligger Rav i verftets tørrdokk. Det har lite for seg å gå på fiske vest av Irland før alt er ship shape.

Stolte representanter fro familierederiet måtte til Skagen for å døpe båten. Men når været er godt er det en god løsning. Fra venstre Kristin Hepsø, Henning Sundet, Marit Hepsø, Petter Hepsø, Marit Fladset, Audhild Hepsø, Oddbjørn Ovesen og gudmor Gudmor Ingrid Hepsø Ovesen.

 

Trøndelags største fiskefartøy

Rav er, med en lengde på 79,75 meter, bredde på 15,5 meter, bruttotonnasje på 2999 bruttotonn og en RSW-kapasitet på 2500 kubikkmeter, det største fiskefartøyet i Trøndelag etter alle parametere. Det er bare registrert tre fartøy med største lengde over femti meter i fylket, Rav iberegnet. Nest størst er elleve år gamle Trønderbas som har total lengde på 68 meter, bredde 14 meter og bruttotonnasje på 2213 tonn.

Egentlig skulle Rav være verdens første båt med elektrisk nothaler. Men Strand Senior lurte seg foran, siden den var mindre forsinket fra skrogverftet. Hovedmotoren om bord i Rav er en helt nyutviklet motor, en Wärtsilä 8V31 med ytelse på 4800 kW. Rav var også det første fiskefartøyet i verden til å bestille nettopp denne motoren. Den er koblet til et to-trinns gir, noe som gir god drivstofføkonomi og redusert støynivå. Frmmdriftsløsningen gjør det også mulig med dieselelektrisk drift.

Denne helt nyutviklede motoren betegnes som verdens mest energieffektive, og den er listet av Guiness World Records som verdens mest effektive 4-takts dieselmotor. For et stort fartøy som Rav betyr hver eneste prosent spart drivstoff en kraftig reduksjon i driftsutgiftene. Og med et marked hvor det stadig er større fokus på CO-utslipp, er det viktig å kunne skilte med fangst som har mindre CO2 utslipp per kilo enn de fleste andre animalske proteiner for konsum.

 

Mulighet for dieselelektrisk fremdrift

Det er i tillegg til hovedmotor to hjelpemotorer som begge har ytelse på 925 kWe. Disse produserer nok energi til at fartøyet kan bruke dem til dieselelektrisk fremdrift, samtidig som fartøyet har elektrisitet nok til vanlig drift.

Fartøyet er også utstyrt med elektriske vinsjer og tromler. Når trålen skytes blir energi regenerert og brukt til drift av fartøyet. Bruk av elektriske vinsjer og tromler gir ikke bare redusert energibehov, men reduserer også støyen om bord.

 

Vakkert designet interiør

Noe av det kanskje mest slående om bord er det flotte designet av messe og lounge. Her er det brukt kunst som del av vakker utsmykning for å gjøre rommene til trivelige oppholdssteder. Det er også en egen kino med behagelige stoler og selvfølgelig også eget treningsrom med apparater. Det siste kan kanskje være nødvendig når fartøyet er utstyrt med en flott bysse med kapasitet som nok langt overgår det som trengs for å ivareta mannskapet.

Det er åtte enkle lugarer og fire doble. Men det blir nok svært sjelden at ikke alle lugarer brukes som enkeltlugarer. Alle lugarer er utstyrt med dusj og toalett, samt flatskjerm.

 

Flott fartøy – fornuftig pris

Rav har en kontraktspris på 215 millioner danske kroner (Cirka 280 millioner norske kroner). I tillegg kommer kostnader av ekstra utstyr og eventuelle endringer gjort underveis i byggeprosessen. Finansering har rederiet fått fra Nordea med 145 millioner og Innovasjon Norge med 100 millioner kroner. Det utskiftede fartøyet, 65 meter lange Rav, 65 ble bygget i 2003. Det er nå flagget til Curacao, og ligger, når dette skrives, i havn i Pontevedra i Galicia i Spania.

Rederiet driver kombinert trål og not. Trål brukes først og fremst i fisket etter kolmule vest av Irland, i tillegg til fi ske etter vassild i Norskehavet. Det er også kvoter og rettigheter til lodde ved Island og i Barentshavet, NVG-sild og Nordsjøsild, makrell og havbrisling. Disse fiskeslagene vil normalt bli fisket med not.

 

100 år gammelt familierederi

Dette er det niende nybygget rederiet får levert. Peter Hepsø Rederi AS er et datterselskap av Hepsø Invest AS, som har adresse i Steinsdalen ved Osen på Fosenhalvøya i Trøndelag. Familierederiet ble etablert i 1917, og det er fortsatt Hepsøfamilien som eier og driver selskapet. Tredje generasjon består av fire søsken, med Audhild Hepsø som er daglig leder av rederiet. Hennes søstre, Kristin Hepsø og Marit Hepsø er medeiere og partnere. Broren Petter Hepsø er også medeier og aktiv som styrmann ombord på Rav. Marit Hepsøs mann, Henning Sundet er maskinsjef, og fjerde generasjon er også aktive om bord.