TB Marine har nylig presentert flere nye kystsjarker på markedet. Også noen gamle modeller er det børstet støv av og oppgradert.

-Vi har fulgt med i markedet og ser at etterspørselen er stor etter fiskebåter i størrelsesorden 8 til 11 meter, sier gründer og eier av TB Marine, Terje Bliksvær, til Kystmagasinet. Han har levert arbeidsog fiskebåter til private kunder, bedrifter og statlig virksomhet i en årrekke. Nå satser han stort innen kystsjarksegmentet sammen flere produsenter.

Nylansering

Bliksvær og TB Marine har siden i vår inngått avtaler med flere båtprodusenter, og den siste tiden har han presentert flere mindre fiskebåter i markedet. Blant disse er fiskeog arbeidsbåter i NB Proserie, TB Proffisker-serie, Myra 31 og 800 og Marine-serie. Båtseriene er i størrelse 25 til 35 fot.

En av nylanseringene som kommer på markedet igjen er Myra-sjarkene. Bliksvær har inngått et samarbeid med Rana Båt, som tidligere kjøpte formene til Myra-båtene, om å starte opp produksjon av Myra 25, 27 og 31 fots fiskebåter. Formene er allerede flyttet til verftet i Litauen, og Bliksvær forteller at båtene skal oppgraderes. Blant annet er Myra 27 omgjort til Myra 800, slik at den følger reglene for fisket.

NB Pro-båter

Han har også inngått samarbeid med selskapet Norsk Modell og Formplast AS på Herdla i Askøy. De skal bygge NB Probåter på 25, 29 og 32 fot, som er designet av TB Marine. Dette er kvalitetsbåter som vil bli bygget ved et anerkjent firma i Norge påpeker Bliksvær. -Firmaet er kjent for sin kvalitetsjobb i produksjon av former og støping av glassfiberbåter. Vi vil bygge på den gode båtbyggertradisjonen som allerede finnes på Vestlandet, sier han. NB Probåtene vil derfor i sin helhet bli støpt og montert i Norge. -Vi har ingen planer om å flytte produksjonen av NB Pro-båter ut av landet. Avtalen med verftet tilsier at dette ikke vil være lønnsomt, legger han til.

Den tradisjonelle Myra-sjarken relanseres i 25, 27 og 31 fot.
Denne serien bygges og monteres i sin helhet på Vestlandet.
TB Atlantis 800 med et moderne design.
TB Atlantis 800 med et moderne design.
Kanskje den mest moderne fiskebåten på markedet i dag, ifølge Bliksvær.
Kanskje den mest moderne fiskebåten på markedet i dag, ifølge
Bliksvær.

Voksende marked

De kan nå levere NB 25 Pro til fritidsbruk eller proffbrukere. Båtene testes og bygges etter Norsk Båtstandard (NBS). Bliksvær mener dette vil være en stabil og skikkelig fiskebåt under åtte meter, og antyder at en slik båt ligger på i overkant av 1,1 millioner kroner i pris, levert med 200 hk Hyundai Seasell marinemotor, og kartplotter fra Lowrance som standard. Båtene kan leveres med styrhus i tre lengder, grunnet et genialt skjøtesystem på sideveggene. Samtidig er det mulighet å lage lugar i framskottet også, forklarer Bliksvær. -Vi ser for oss et marked som vokser frem etter at de nye reglene for fiskebåter trådte i kraft for ett år siden, og som gjør at mange kommer til å ønske seg en mer moderne og funksjonell arbeidsbåt. Båtene er bygget slik at fiskere fint kan drifte alene dersom de ønsker det, men som det også er plass til hjelpemann om bord, fortsetter han.

Seigur-avtale

Tidligere i vår inngikk Bliksvær en avtale med den islandske båtprodusenten Seigur. Sammen har de designet og utviklet nye fiskebåter i Seigur E-serien, som er den minste av Seigur-sjarkene. Selve produksjon av båtene er lagt til et verft i Litauen, som er organisert med norsk ledelse. Designet er fortsatt det samme som dagens Seigur-båter, for å holde på den gode brukervennligheten. Båtene er bygget ved hjelp av et fleksibelt byggesystem. Dekket er bygget i moduler, slik at båtene kan bygges om til arbeidsbåter eller private fritidsbåter. Selv om båtene har behold det tradisjonelle designet har de klart å kombinere det med moderne byggeteknikk. -Vi skal ta i bruk divinycell som kjernematerialet med vakuum infusion.

Denne måten å bygge på gjør båtene lettere, samtidig som det gir skrogene mer styrke, fortalte han til Kystmagasinet tidligere i år. De to første båtene, en fiskebåt og en krabbefiskebåt, er nå under produksjon. Han legger til at etterspørselen og interessen er god, ikke bare fra norske kunder, men også fra utenlandske selskaper.

Skipper har full utsyn fra rorhuset. Her finnes også messe for tre-fire personer.
Skipper har full utsyn fra rorhuset. Her finnes også messe for tre-fire personer.

-Denne type båter kan benyttes i store deler av Europa, og andre steder i verden. Vi jobber mot et internasjonalt nettverk, både for produksjon og salg, og har sterke relasjoner på verdensbasis innen maritimog båtbransjen.

Senket prisen

En avgjørende faktor for å komme inn i markedet har vært pris. Bliksvær opplyser at de har klart å få produsenten til å senke prisen mest mulig for å få en innstegsmodell i speedsjarksegmentet. Den har bredde på tre meter, er utstyrt med lugar og soveplass for to og bygget etter NBS. Listen over standardutstyr som følger med er lang. Styrhus og skrog er vakuumstøpt, samt at den kan leveres med senkekjøl.

-Derom kunden føler at han under fisket kunne foretrukket en kjølbåt, så kan den bestilles med senkekjøl, som gjør at man får to båter i en. Dette er en meget anvendelig, rask og effektiv fiskebåt, som utstyres etter kundens ønsker, og er kanskje den mest moderne fiskebåten på markedet i dag, forteller han.

-Vi søker hele tiden etter nye og bedre materialer og produkter som kan gjøre båten tryggere og enklere i bruk. Vi ønsker å være fleksible, og hver kunde har sine egne ønsker, noe som gjør at vi må holde våre båter oppdatert til dagens marked, avslutter han.