Den 75 meter lange og 15, 5 meter brede tråleren «Taits» er Westcon Yards i Ølensvåg sitt første nybygg på ni år. I starten av mars ble skipet høytidelig døpt til toner fra sekkepiper.

I grått marsvær hadde mange møtt opp for å se «Taits» bli velsignet med lykkeønskninger og champagne lørdag 2. mars. Gudmødre for skipet var tretten år gamle Olivia og syv år gamle Celeste Tait, som tok det ærefulle oppdraget på vegne av familien på strak arm. Etterpå ble det norske flagget under salingen byttet ut med det skotske, som bærer samme kulører som skipsskroget.

Det er det Fraserburgh-baserte rederiet Klondyke Fishing Company ved Peter og William Tait som har bestilt den pelagiske tråleren, som nå er satt inn i kolmulefiske vest for Irland. Kontrakten ble signert høsten 2016, og i starten av mars ble tråleren overlevert – helt i tråd med avtalt tidsplan. Det er ikke første gangen rederiet kjøper båt hos Westcon. I 2006 fikk rederiet ferdigstilt «Chris Andra» på samme verft.

 

Fornøyd reder

Reder Peter Tait var i strålende humør da han endelig kunne invitere publikum til åpen båt og vise frem den nye stoltheten til Klondyke Fishing Company.

– Jeg er veldig fornøyd med resultatet. Det er 18 måneder siden kjølen ble lagt. Nå var det veldig godt å se skipet ferdig, sier Tait.

– Hva la dere vekt på når dere skulle anskaffe nytt skip?

– Vi ville ha et skip som kunne gå med god marsjfart og lite drivstofforbruk. Toppfarten er ikke så viktig for oss. Det er viktigere at skipet går økonomisk, men likevel har nok kraft i reserve når vi fisker.

«Taits» er konstruert for å tåle de tøffeste forholdene i Nord-Atlanteren til alle årstider. Skroget er designet av RollsRoyce i Ålesund, og bygd hos Remontowa Shipbuilding SA i Polen. Skroget ble slept til Ølensvåg i juni i fjor og ferdigstilt ved Westcon. Skipet er utstyrt med en RRM Bergen Diesel Type B32:40V12P hovedmotor på 6000 kW, og kan gjøre en fart på nær 19 knop. RSW-fisketanken har en kapasitet på 2.202 m3. Det som vekker mest oppsikt om bord, er derimot det høyteknologiske brosystemet som er i en klasse for seg i denne typen fartøy.

 

Fleksibel prosess

– Hvilke forventninger har dere til nybygget?

– Vi har gode forventninger, for vi fikk bygd et lignende skip her for 13 år siden. Det var et av de best bygde skipene vi hadde hatt på lenge. Så visa til designerne at vi ville ha et skip med de samme karakteristikkene, bare litt større og bedre. Byggekvaliteten hos Westcon er bra, og vi liker arbeidspraksisen de har med å bygge det skipet vi vil ha, selv om det kanskje medfører endringer fra den opprinnelige kontrakten. Det ble del endringer, og det har gått bra, sier Tait, og utdyper:

– Da vi var halvveis i designprosessen, endret vi på noe av interiøret. Vi valgte en integrert broløsning med fem skjermer. På grunn av all kablingen, førte dette til mange endringer når det kom til nettverkstilknytning. Sammenlignet med det forrige skipet, er mengden ledninger om bord firdoblet. Og alt må innom en sentral rett under broen. Dette krevde en del mer planlegging, sier Tait.

 

Høyteknologisk brosystem

Reder Peter Tait, prosjektleder Geir Heggen og teknisk leder Endre Matre hos Westcon, og reder William Tait er alle fornøyde med resultatet.Resultatet har blitt et svært avansert brosystem med en rekke 55-tommers touch-skjermer fra Hatteland Display, som gir full oversikt og kontroll over hele skipet. For ekstra sikkerhet, er systemet delt inn i tre deler som kan kjøres uavhengig av hverandre i tilfelle tekniske problemer med ett eller to av dem. Dette synes Peter Tait er betryggende.

– Når man har så mye høyteknologi om bord, må det fungere, ellers får vi ikke gjort jobben vår.

Furuno har på Internett vist frem oppsettet i «Tait» som et eksempel på innovativitet, med svært mange kommentarer og delinger av innleggene på sosiale medier.

 

Kolmulefiske utenfor Irland

Etter overleveringen, gjensto bare noen fiskeritester før «Taits» ble kjørt over Nordsjøen. Videre ble den satt rett inn i kolmulefiske utenfor vestkysten av Irland. «Taits» fisker kolmule, makrell og sild i området rundt Storbritannia.

– Det blir en ildprøve for oss å fiske i vest på senvinteren. Da blir skipet skikkelig testet. Vi har til nå vært litt ute i fjordene og testet, og da har hun fungert veldig bra, sier Peter Tait.

 

Fornøyd med leveransen

Teknisk leder Endre Matre på Westcon syntes det var stas å kunne levere fra seg et nybygg med design og utstyr i toppsjiktet.

– Navigasjonssystemet er det tøffeste man kan få nå. Det er kjekt for oss når et rederi er så fremoverlent på teknologi. Jeg har tro på at man vil se denne utviklingen på flere båter fremover, sier Matre.

– Sammen med rederi og designere, legger vi mye vekt på å bygge på en måte som gir god komfort. Dette er rolige båter som er gode å være på. Så har vi fokus på at installasjonen av alle komponentene skal holde en høy standard. Vi prøver å levere kvalitet i alle ledd, slik at rederne velger oss igjen og igjen. Da «Taits» gikk på prøvetur, var det en fryd å se hvordan den gikk. RollsRoyce har gjort en god jobb med linjene, så den lager veldig lite sjø helt opp til 15 knop. Det var spennende å se designteorien satt ut i praksis, sier han.

 

Tre nybygg i år

Rigger, offshorefartøy og fi skebåter ligger på rekke og rad ved Westcon.Ferdigstillingen av «Taits» markerer samtidig starten på Westcon Yards i Ølensvåg sin fornyede satsing på nybygg, etter en lenger periode der riggmarkedet har tatt det meste av kapasiteten. De to forrige nybyggene ble levert i 2009 og 2010. Da ble ringnotbåten «Serene» levert til Serene Fishing Company på Shetland, og året etter ble MPSV-fartøyet «Stril Explorer» levert til Simon Møkster Shipping AS. Siden har det ikke kommet nybygg fra verftet før «Taits» ble ferdigstilt. Westcon har de siste årene investert mer enn 300 millioner kroner i oppgraderinger av sine lokasjoner i Ølen, Karmsund, Florø og Helgeland for å styrke sin posisjon i markedet. Matre sier fiskeri blir et viktig satsingsområde for dem.

– Vi har satset på å ha et topp moderne verksted, for vi driver mye med reparasjon og service av fiskeflåten. For oss har fiskeri alltid vært viktig. Det er noe som alltid kommer til å være her, derfor er det viktig å beholde den foten å stå på, sier Matre.

Nå som «Taits» har forlatt Ølen, starter arbeidet på «Gunnar Langva» (bnr 35), som skal leveres til ålesundsrederiet Gunnar Langva AS i løpet av året. Skipet har samme design som «Taits», men er rigget som snurper. Nye «Gunnar Langva» skal erstatte fiskebåten av samme navn som ble bygget i 2003 – også av Westcon. Dermed leveres to av nybyggene i 2019 til tilbakevendende kunder. Ut over det, har Westcon kontrakt om å levere en hybridferge for Norled innen utgangen av året. Batteripakken om bord leveres av søsterselskapet Westcon Power and Automation.