Siste tilskudd til fiskeflåten i Havøysund er overlevert eierne Stig og Liv Meyer. Resultatet er blitt en av landets største og mest allsidige fiskebåter.

Grovfjord Båtbyggeri AS overleverte i slutten av juni sitt byggenr 51 Meybell til Stig og Liv Meyer i SLM AS. De har de siste årene drevet fiske sammen om bord i den 50-fot store kystfiskebåten Steinryggen, som de solgte til Lofoten sist år. Nybygget er søsterfartøyet til Sofie, som ble ferdigstilt og levert i fjor. Dette var verftets første nybygg på 30 år.

Meybell fra verft i Grovfjord

Skroget er bygget i aluminium, knekket i Belgia og sveiset sammen i Kina, før det ble fraktet til Grovfjord for ferdigstillelse. Selve arbeidet ved verftet i Grovfjord tok til i november i fjor og nå er den endelig overlevert sine nye eiere. Prislappen er på mellom 17 og 20 millioner kroner. Designet står NSK Ship Design AS bak. Fiskebåten, har en total lengde og bredde på 12,99 x 6,0 meter, og er en robust, allsidig og moderne fiskefartøy. Hvorfor valget falt på nettopp verftet i Grovfjord var litt tilfeldig kan Meyer fortelle.

-Vi gjorde litt research rundt hos verftene, og de fleste kunne melde om voldsom pågang, fulle ordrebøker og lang ventetid. Vi hadde vært der og sett da de startet opp med Sofie, og var imponert over skroget og hva vi fikk med av utstyr i sammenligning med andre fartøy på samme lengde. Vi fikk litt ekstra av alt, noe som vises om bord og på båten.

Det er godt med plass i motorrommet på Meybell og fremdriften besørges av en Scania DI13 med maks ytelse på 500 hk
Det er godt med plass i motorrommet og fremdriften besørges av en Scania DI13 med maks ytelse på 500 hk

Kystfiskefartøy med shelterdekk

Båten har et stort og romslig arbeidsdekk, og til forskjell for Sofie har Meybell også shelterdekk. Det gjør at de fleste arbeidsoperasjoner kan foregå under trygge forhold på hoveddekket. Eier Stig Meyer forteller at de har rigget for snurrevad og teinedrift for krabbefiske.

-Vi har også rigget linedrift i tilfelle det skulle bli aktuelt å fiske etter blåkveite. Båten har vi rigget ferdig i Grovfjord, og skal hente bruk i Honningsvåg, forteller Meyer. Båten har tre lasterom på til sammen 53 m³ og er bygget slik at den også kan  føre levende fisk. I tillegg er den klargjort for oljevernberedskap. Det gjør at de har mulighet til å utvide sitt driftsområde hvis de ønsker.

Leverandører til Meybell

Lorentzen Hydraulikk har levert alt av dekksutstyr, som kombivinsjer, capstan, ankervinsj og trippelblokk, mens Damgaard Fishing har levert kranene på dekk. Vakuumanlegg er levert av MMC AS, pumpepakke fra Mapex AS og lanterner og kontroller fra R. Stahl Tranberg AS.

All elektrisk installasjon om bord er gjort av ACEL AS, og det elektroniske utstyret er levert av O. M. Rønning Skipselektronikk. Pakken av maritim elektronikk består av ekkolodd, kartplotter, radar, GPS, satelittkompass og strømlogg fra Furuno Norge.

Hovedmotoren er en Scania DI13, som har en maks ytelse på 500 hk og 368 kW. Ved full ytelse gir det 1800 o/min. Ved hjelp av et eget kontrollsystem overvåker og kontrolleres motorens drivstofforbruk, slik at det holdes på et lavt nivå. Hoved-motor, gir og propell er levert av Nogva Motorfabrikk, mens sidepropeller ble levert av Sleipner Motor AS.

Kraner på Meybell er levert av Damgaard Fishing.
Kraner på Meybell er levert av Damgaard Fishing.

Fasilitetene er svær i forhold båter av samme lengde. Meyer forteller at de kun har to lugarer, noe som gjør at de har det mer romsligere om bord.  Innredningen er i sin helhet gjort av verftet selv, og der ingen ting er overlatt til tilfeldighetene.

Messa, byssa, lugarer, toalett og dusj ligger foran under hoveddekk. Veggene er kledd med grå trepanel, og dørene er i heltre eik. Baderommet er kledd i avlange hvite fliser. Alt i tidsrikt og moderne design. Rorhuset er kledd i lys trepanel, og er innredet med sittegruppe i bakkant. Båten har de fleste fasiliteter og høy komfort som gjør at de ikke bare får en god arbeidsplass, men også kan hvile mellom slagene på sjøen.

De har delt på arbeidsoppgavene med tanke på innredning og løsninger om bord. Der han fikk ansvar for rorhus og dekk, tok kona ansvar for messe, byssa og lugarer under dekk. I følge Meyer gjenstår det nå kun noen små justeringer på elektronikken, før de tar om bord bruket. En liten dåp av Havøysunds nyervervelse er vel også forventet før de starter fisket.