Thaifex - World of Food Asia er et årlig arrangement som går av stabelen på Impact konferanse- og messesenter, 25 kilometer utenfor sentrum av Bangkok. Her arrangeres elleve ulike messer i samme enorme hall. Blant disse finner vi Thaifex Seafood, hvor det meste av det som finnes av sjømat er samlet. Her har også Norge en stor fellesstand med 14 kjente sjømateksportører. Kystmagasinet har tatt pulsen på dette enorme arrangementet, som i år hadde rekordbesøk av hele 67.000 mennesker fra hele verden.

Navnet på dette årlige arrangementet er for øvrig endret til et litt kortere og enklere navn, Thaifex – Anuga Asia.

Det er ingen tilfeldighet at dette enorme arrangementet er lagt til Bangkok. Impact har messefasiliteter til både dette og enda større arrangement, og byen ligger sentralt plassert i Asia med gode kommunikasjoner til hele regionen og for øvrig resten av verden. Og når det gjelder sjømat er Thailand verdens tredje største sjømateksportør og en betydelig importør av sjømat.

I 2018 importerte landet to millioner tonn sjømatprodukter til en verdi av rundt 31 milliarder kroner. De er også kjent for å ha en  stor  prosessindustri og være en betydelig reksportør av sjømat. Da er det kanskje ikke så rart at Norge og andre store sjømateksportører har stor interesse for dette markedet. Thaifex er også en møteplass for hele sjømatbransjen i Asia. Det betyr at utstillerne som deltar på messen møter både nye og eksisterende kunder fra hele regionen. Thailand blir sett på som et spennende marked, som er i sterkt vekst. Derfor er det viktig for både norske og andre sjømataktører å være til stede på Thaifex.

Kokken Jimmi Chok viser frem nystekt, norsk torsk, som snart skal deles opp og deles ut som smaksprøver til de mange besøkende på den norske fellesstanden.Sentralt plassert, norsk fellesstand

Den norske fellesstanden, som var organisert av Norge sjømatråd, lå sentralt plassert i den delen av messen som er satt av til sjømat. På fellesområdet deltok 14 eksportører, mange med egne stands, mens resten brukte paviljongen som møteplass for eksisterende og nye kunder. Her møtte vi Sjømatrådets nye utsending for Sørøst-Asia, Asbjørn Warvik Rørtveit. Han erstatter Jon Erik Steenslid, som har vært lokalisert til kontoret i Singapore. Nå er det gjort endringer når det gjelder satsningen på denne delen av Asia. Sjømatrådet sitt kontor er flyttet fra Singapore til Bangkok, som i dag regnes som spydspissen i Sørøst-Asia.

-Grunnen til at vi flytter kontoret vårt fra Singapore til Bangkok er at sjømatmarkedet har vokst mest her den siste tiden, blant fokusmarkedene våre i Singapore, Malaysia, Taiwan og Thailand. Vi er fortsatt aktive i de tre førstnevnte. Men som et eksempel kan det nevnes at markedsbudsjettet vårt i år var på en million kroner i Singapore mens det var på fem i Thailand. Derfor er det naturlig at vi flytter hit. Det er også her det er størst vekst. Et annet viktig moment er at norsk sjømat allerede er godt kjent i Singapore, Malaysia og Taiwan, mens vi på langt  nær er like godt kjent i Thailand. Her tror folk at de spiser japansk fisk når de spiser laks eller ørret på restaurant. Det forteller den nye utsendingen når vi tar en prat med han på første messedag.

Herlige smaksprøver av norsk sjømat gjøres klar på den norske fellesstanden. Det var ofte lang kø for å smake.Fokus på kjennskap til opphav

Rørtveit forteller videre at Sjømatrådets hovedoppgave i årene som kommer blir å bygge opp kjennskap til opphavet til norsk sjømat. Men han tror det vil ta en stund før thaiene får like godt kjennskap til norsk sjømat som innbyggerne i de tre andre nevnte markedene. En markedsundersøkelse som er foretatt viser at 50 prosent av innbyggerne i høyinntektsgruppen i Thailand har kjennskap til norsk laks og ørret. Her bør man klare å heve nivået til 70-80 prosent, mener utsendingen. Han legger til at blant den generelle befolkningen i landet har bare 20 prosent kjennskap til opphavet. Også vanlige folk i Thailand spiser laks og ørret, men da gjerne ved spesielle anledninger. -Målet vårt er at alle thailendere skal få bedre kjennskap til opphavet av laks og ørret og annen norsk sjømat. Vi driver målrettet arbeid når det gjelder opplæring av ansatte i restauranter og butikker, blant annet med fokus på hvordan laks produseres i Norge. Videre er behandling av råvaren for ivaretakelse av kvalitet og på hvordan laks og ørret skal skjæres og behandles for å få best mulig utbytte, viktig i denne opplæringen. Det er også målet vårt å få aktører i sjømatbransjen i Thailand til å ta opphavsmerket, Seafood from Norway, på sine produkter. Vi driver også mye med PR-aktiviteter rettet mot media, og får på denne måten mye omtale av norsk sjømat i lokale medier, forteller Asbjørn Warvik Rørtveit.

Litt av utstillingen i front av den norske fellestanden.Må jobbe smart

Han poengterer videre at Thailand er et stort og folkerikt land med 68 millioner innbyggere, så det gjelder å jobbe smart. Sjømatrådet er også opptatt av å være øyner og ører i markedet, for å få med hva som sies om norsk sjømat. En viktig oppgave er å få frem rette fakta, slår utsendingen fast. Det er god vekst i eksporten av norsk, fersk laks og ørret til Thailand mens den samlede sjømateksporten har gått litt ned. Norge har en formidabel markedsandel på 96,7 prosent når det gjelder fersk laks og ørret. I fjor ble det eksportert 12.000 tonn frossen laks til Thailand, 34.000 tonn fersk laks og ørret og over 10.000 tonn makrell. Det går også litt norsk lodde, torsk og kveite til landet.

Rørtveit er ingen nykommer i Nor-ges sjømatråd. Han har to års fartstid derfra som prosjektleder for Fiskesprell, forbrukeranalytiker og sist som direktør for markedsadgang og innsikt. Han har allerede flyttet til Bangkok, mens resten av familien (kone og to barn) flytter etter ferien. Alle gleder seg, forteller utsendingen, som har tiltrådt en stilling med varighet tre til fem år. Den største forandringen for den norske familien blir nok klimaskiftet, slår Asbjørn Warvik Rørtveit til slutt fast med et smil.

Juliana Guyu viser frem en av Lerøys brosjyrer. Selskapet hadde en godt synlig stand på et av hjørnene på den norske paviljongen.Vil ha ned tollen på bearbeidede produkter

Under vårt besøk på den norske fellestanden på Thaifex møtte vi også Axel Blom fra Norway Connect, et rådgivingsnettverk i Asia, som blant annet brukes av Norges

sjømatråd. Tidligere var Blom Innovasjon Norge sin mann i Thailand, der han for øvrig har bodd i 37 år. Vi snakket også med Axel Blom under fjorårets Thaifex. Han slår fast at det største som har skjedd siden den gang er at eksporten av fersk laks og ørret fra Norge fortsetter å øke, mens det blir eksportert mindre frossen vare som følge av konkurransen fra Chile.

-Chile ligger for langt unna til å kunne konkurrere med Norge på fersk laks og ørret, mens de kan gjøre det på fryst fisk. Det er derfor etter min mening ikke noe smart å satse mer på frosne produkter fra Norge. Vi vil jo aller helst selge ferske produkter, så slik sett er utviklingen bra. Vi ser også at etterspørselen etter «ready to eat» produkter øker i Thailand, og vi ønsker å påvirke norske myndigheter til å få ned tollen i landet på bearbeidede produkter, som i dag ligger på 20 prosent. Når det gjelder ubearbeidet fersk fisk er det ikke toll på slike varer mens det er fem prosent toll på fileter, forteller Blom.

2019 blir trolig et rekordår

-Så langt i år har det ferske segmentet av laks økt med 30 prosent i forhold til samme tid i fjor. Makrell er også opp, og det samme gjelder ørret. Jeg regner med at 2019 blir et nytt rekordår om den positive utviklingen fortsetter, og at vi vil slå den gamle fra 2017, da Norge eksporterte sjømat til Thailand til en verdi av 1,2 milliarder kroner. I 2018 var den samlede verdien ned med tre prosent. Vi prøver hele tiden å komme lenger inn i markedet. Tidligere handlet mye om det japanske kjøkkenet i Thailand som bruker mye norsk laks og ørret, mens vi nå også har fokus på bruk norsk fisk i det thailandske kjøkkenet.

Glimt fra andre deler av sjømatseksjonen på Thaifex.-På vegne av sjømatrådet arrangerer vi såkalte Salmon Academy der vi blant annet driver med opplæring av importører, restaurantpersonell og ansatte i sjømatbutikker. Vi snakker først teori, blant annet hvorfor den norske laksen er så suveren. Deretter viser vi i praksis hvordan man skjærer laks på best mulig måte for å få best mulig utbytte. Til slutt lages det thairetter hvor kylling, biff og andre tradisjonelle ingredienser byttes ut med laks og ørret. Thaiene blir veldig positivt overrasket over smaken, forteller Axel Blom. I den forbindelse trekker han frem den kjente kokken og lakseambassadøren for denne delen av Asia, Jimmy Chok, som bidrar under Salmon Academy og som også stod for mange av rettene som det ble servert smaksprøver av på den norske fellesstanden.

De som deltok på den norske fellestanden på Thaifex, som var organisert av Norges sjømatråd, var: Alliance Seafood, Bravo Seafood, Coast Seafood, Coldwater Prawns of Norway, Global Sales, Lerøy Seafood Group, Mills, Nordic Halibut, Nordlaks, Norsk Sjømat, Norwell, Ocean Supreme, Pelagia og Seafood Norway.