I strålende sommervær fikk den kjente danske fiskebåtrederen Henning Kjeldsen overlevert nok et fiskefartøy tegnet av Vestværftet i Hvide Sande og utstyrt ved Kynde & Toft i Thyborøn.

Det nye fartøyet er det 32 meter lange og ni meter brede Birthe. Nybygget er rigget som tråler, men med mulighet for raskt å skifte utstyr til ulike fiskeslag.

Til fiskerforum.dk forteller Henning Kjeldsen at foruten et engasjert mannskap, er det helt avgjørende for suksess at et fartøy er fleksibelt. Et fartøy som raskt kan rigges om fra konsumfisk til industrifi sk, og fra fiskeslag til fiskeslag, er viktig for suksess.

Med stadig nye reguleringer, regler og lover innen fiskeriene, må en først og fremst alltid være klar til omstillinger, ifølge Kjeldsen, som mener Birthe er et fartøy som tilfredsstiller alle disse kravene.

Sjokkerte Danmark

Henning Kjeldsen har i senere tid sjokkert hele det danske fiskerimiljøet, og sikkert også langt inn i korridorene i det danske maktapparatet. I juli kunne han meddele at det færøyske selskapet Varðin, sammen med en fabrikk, hadde inngått avtale om langtidsleie av den 89 meter lange pelagiske tråleren/snurperen Gitte Henning. Den ble levert av Vard/ Myklebust Verft i mai i fjor. Det færøyske rederiet har også fått opsjon på å kjøpe Gitte Henning.

Inntil han selger kvoter og rettigheter, skal han fiske sine store pelagiske kvoter med fartøyet Gitte, som var det fartøyet nye Gitte Henning erstattet. Dette gjør han tydelig og åpent i protest mot den behandling han og andre fiskebåtredere, ofte kalt for kvotekonger, i lengre tid har fått av politiske myndigheter.

Et tap for verftsindustrien

Foreløpig er han langt fra ute av danske fiskerier. Med Birthe har han fått det han selv beskriver som en flott og fleksibel tråler. Båten valgte han å døpe sammen med søsterskipet Birgitte, som ble overlevert av Kynde & Toft i slutten av november i fjor. Siden 2013 har han bygget minst sju nye fiskefartøy. Om han slutter av som fiskebåtreder, vil det være et stort tap for både dansk og norsk verftsindustri.

Et flott og oversiktlig styrhus med tre store 55 tommers skjermer som gir full oversikt over det meste.
Et flott og oversiktlig styrhus med tre store 55 tommers skjermer som gir full oversikt over det meste.
Byssa er forholdsvis stor i forhold til båten.
Byssa er forholdsvis stor i forhold til båten.
Boatech har bygget en fabrikk som kan ta i mot både hvitfisk, flatfisk og pelagisk fisk.
Boatech har bygget en fabrikk som kan ta i mot både hvitfisk, flatfisk og pelagisk fisk.

Godt utstyrt båt

Når det gjelder Bithe så er det en Mitsubishi S6U-MPTK, med ytelse på 680 kW ved 1100 rpm, som sørger for fremdrift. To generatorsett, bygget på to John Deere 6068 AFM 85 samt Stamford generatorer, yter hver med ytelse på 210 kWe @ 50 Hz sørger for strøm om bord. Motorene er installert av West Diesel. Hundested Propeller har levert ett CPGD120 gear med reduksjon 8,05:1 og tre PTO’er, en 4P12 firebladet propell med diameter på tre meter og en baugpropell med ytelse på 160 Hk.

Styremaskin er en Scansteering MT2500 levert av AS Scan i Hvide Sande. Norske Scantrol har levert et datastyrt system for vinsjer. Dette inkluderer iSYM dobbeltrål kontrollsystem som gir automatisk styring av trålvinsjene, med skjerm hvor en har oversikt over parametere som lengde, wirehastighet, vinsjer, og mulighet for tilkobling via V-Sat for fjernstøtte. Til overvåkning av trålen er det valgt utstyr fra Scanmar.

To John Deere/Stamford generatorer sørger for strøm.
To John Deere/Stamford generatorer sørger for strøm.
De to ismaskinene av merke Buus produserer til sammen ni tonn is i døgnet.
De to ismaskinene av merke Buus produserer til sammen ni tonn is i døgnet.

God kjølekapasitet

De hydrauliske vinsjene og det hydrauliske systemet er levert og installert av Kynde & Toft. Birgitte har et lasterom på hele 480 kubikkmeter med fem seksjoner med i alt 1200 meter kjølerør, samt gulvkjøling. Nybygget er laget for transport av både kjølt sjøpakket fisk og industrifi sk. For kjøling og pakking av konsumfi sk er det installert to BUUS isflakmaskiner med kapasitet hver på 4500 kilo.

Boatech har levert dekksutrustning og utstyr til fiskehåndtering. I dette inngår blant annet rørsystem i rustfritt stål, et komplett arbeidsdekk bestående av transportører for sløying og sortering, justerbare arbeidsplattformer, automatiske skyllekummer og modul-rullebaner for pakkede fiskekasser.

Mye avansert elektronikk

Skipet er blant annet utrustet med to radarer, ekkolodd, GPS kompass, GPS og AIS-sender fra Koden. Simrad har levert autopilot, en sonar og et split-beam ekkolodd. Radio og kommunikasjon består blant annet av en HF radio og to VHF radioer fra Sailor. Den ene er inklusiv tre satellittstasjoner. All elektronikk er levert og installert av SeaTech.

Alt av trålposer, wire og mellomliner er levert av Egersund Danmark sitt notloft i Thyborøn, mens dørene er levert Thyborøn Trawldoor.

HENNINGS KJELDSENS FLÅTE
• Birthe, LOA 32,2 m. bygget 2019
• Gitte Henning, 90,5 m., bygget 2018
• Birgitte, LOA 32,2 m., bygget 2018
• Lasse, LOA 14,7 m., bygget 2016
• Birgitte Martine, 17,0 m., bygget 2013
• Trygg, LOA 15,0 m., bygget 2007
• Sønderstrand, 23,0 m., bygget 2005
• Stefanie, LOA 23,50, bygget 2003
• Gitte, 76,0 m., bygget 1997
• Nanna, 7,5 m., bygget 1967