Årets BlueFish i Ålesund er over, og arrangøren har uttrykt at de er fornøyd med arrangementet. Fiskerimessen har funnet sin plass i manges kalendere, og har etter alt å dømme kommet for å bli.

Messen var i år langt større enn første messe i 2017, ikke minst med hensyn til antall utstillere, både norske og internasjonale. 110 utstillere hadde i år stands i Sparebanken Møre Arena, som ligger rundt 20 minutters spasertur fra sentrum av byen. I år var konferansene lagt til samme hall og ikke på et hotell  i sentrum, noe både besøkende og utstillerne så på som en positiv endring, som også ga bedre besøk.
Glimt fra utstillingshallen, som arrangøren omtalte som fullpakket. Men bildene viser at trolig er mulig å få inn flere utstillere på neste messe om to år.
Glimt fra utstillingshallen, som arrangøren omtalte som fullpakket. Men bildene viser at trolig er mulig å få inn flere utstillere på neste messe om to år.

Det var noe glissent mellom de besøkende som tok turen til messen første dag og starten på den andre, da vi selv var til stede. Ålesund havn var heller ikke overfylt av fiskefartøy og fiskere med BlueFish som mål, slik arrangøren på forhånd håpet på. Og en fagmesse i regi av SINTEF, som skulle gått av stabelen på messens andre dag, ble avlyst på grunn  av for få påmeldte. Det var ellers mange andre spennende foredrag og debatter på konferansedelen i løpet av de tre messedagene, blant annet på Nordea sitt fiskeriseminar.

Fiskeriog sjømatminister, Harald Tom Nesvik, fi kk æren av å åpne årets BlueFish, noe han gjorde med stor entusiasme.

Fiskeriog sjømatminister, Harald Tom Nesvik, fikk æren av å åpne årets BlueFish. Det gjorde han med stor entusiasme. Han var særdeles glad for at det endelig har kommet en fiskerimesse i fiskerihovedstaden Ålesund, noe han hadde spurt seg selv mange ganger om hvorfor ikke det har skjedd tidligere. Før han erklærte messen for åpen lanserte han et par nyheter, blant annet departementet ville samarbeide med fiskerinæringen om innsamling av plastavfall, og at han alt har lagt fem millioner i potten til et slikt oppsamlingsprosjekt.

Idar Flø fra Norwegian Centre of Maritime Communications, hadde egen stand, men var også blant foredragsholderne på ett av seminarene.
Idar Flø fra Norwegian Centre of Maritime Communications, hadde egen stand, men var også blant foredragsholderne på ett av seminarene.

Nesvik ga også 100.000 kroner til Sjømattiltaket «Trendy klippfisk» for å utvikle nye, trendy retter av saltog klippfisk basert på nye, spennende lokale råvarer og smaker. Fiolinisten Galyna Bondarenko stod for det flotte, musikalske innslaget, både før og etter fiskeriog sjømatministerens tale. Vi gir med dette våre lesere noen billedglimt fra BlueFish, som gikk av stabelen 3.-5september, og som vil bli arrangert igjen til omtrent samme tid om to år.

Mange kjente leverandører til fiskerinæringen var på plass med egne stands.
Mange kjente leverandører til fiskerinæringen var på plass med egne stands.