Selfa bygget verdens første batteridrevne fiskefartøy i 2015. Den elektriske sjarken Karoline fikk mye omtale i media. Men nye ordrer på elektriske kystfiskefartøyer har ikke kommet. Elektrifisering av sjarkflåten under femten meter kan gi både reduserte klimagassutslipp og bedre lønnsomhet i sjarkflåten.

Det bygges større fiskefartøy med hybridløsninger hvor det er diesel eller gassdrift kombinert med batteripakke. Blant de mindre fartøyene er det derimot liten utvikling mot elektrifisering. Sommeren 2017 publiserte Bellona rapporten «Elektrifisering av fiskeflåten» i samarbeid med Nelfo, Elektroforeningen og...
vil du lese denne og andre eksklusive artikler pa nett?

Er du allerede abonnent?

Som Abonnent Får du

Full tilgang til www.kystmagasinet.no | Egen digital utgave + arkivsøk |
Tilgang til eksklusive + artikler, reportasjer, tester og intervjuer.

Print + Digital

899,-


ABONNER

Digital tilgang

699,-


ABONNER

1 mnd gratis

0,-


ABONNER