Bárður SH 81, som er bygget ved Bredgaard Boats A/S i Rødby i Danmark, og overlevert den islandske rederen i sommer, er Islands største plastbåt. Med dette fartøyet baner Bredgaard Boats vei for en ny generasjon store plastfartøy.

Den islandske rederen og fiskebåtskipperen Pétur Pétursson fra Arnarstapi på Snæfellsnes i Island, var aldri i tvil om at han ønsket seg en plastbåt. Han har brukt plastbåter i mange år, men aldri i nærheten av så stor som hans nye båt, som har en lengde på hele 26,85 meter og bredde på sju meter.

Leier kvoter for å bedre driftsgrunnlag Fartøyet er rigget for fiske med garn og snurrevad. Lasterommet er på hele 85 kubikkmeter, noe som gir mulighet for å laste inntil 55 tonn fisk i kontainere. For Pétur Pétursson, som til nå har fisket med en båt som maksimalt har lastet 20 tonn, gir lasteevnen nye muligheter. Blant annet kan han være lengre på havet uten å måtte gå til havn. Den økte fiskekapasiteten har gjort at han har leid kvoter for å kunne få et tilfredsstillende driftsgrunnlag til fartøyet.

Delvis dekket med shelterdekk

Båten har tre doble lugarer to kombinerte toalett og bad, bysse og en messe med sittegruppe til 7 – 8 personer. I det store styrhuset er det to skipperstoler. Akter er båten utstyrt med eget lasterom for ekstra garn. Mange av arbeidsoperasjonene foregår under shelterdekket som dekker deler av hoveddekket, noe som gir mannskapet god beskyttelse mot vær og vind.

Hovedmotor er en MAN D2862LE421 med ytelse på 662 kW ved 1800 rpm. Det finnes to John Deere 4045AFM85 hjelpemotorer koblet til Stamford generatorer som hver produserer 89kW.

Plast har flere fordeler

Bredgaard Boats flyttet nylig inn i nye og større lokaler i Rødby. De nye lokalene har gjort dem i stand til å produsere større båter enn tidligere. Fordelene ved å bygge i plast er ifølge verftet store besparelser i vekt og derved mindre forbruk av drivstoff. Plast krever også mindre vedlikehold enn for eksempel stål. Lav vekt gir også økt lastekapasitet i forhold til skipets størrelse. Nå skal verftet blant annet delta på messen Blue Fish i Ålesund. Det er all grunn til å tro at det vil bli stort fokus på Bárður.

Når mye arbeid foregår under shelterdekket gir det både økt trygghet og et bedre arbeidsmiljø for mannskapet.
Når mye arbeid foregår under shelterdekket gir det både økt trygghet og et bedre arbeidsmiljø for mannskapet.
Hovedmotor er en MAN med ytelse på 662 kW.
Hovedmotor er en MAN med ytelse på 662 kW.
Byssa omtales av verftet som «kjøkken», hvilket er en bedre betegnelse på dette flotte interiørarbeidet.
Byssa omtales av verftet som «kjøkken», hvilket er en bedre betegnelse på dette flotte interiørarbeidet.
Messa er lys og fin med plass til 7 – 8 personer
Messa er lys og fin med plass til 7 – 8 personer