
Gir tryggere ferd rundt Svalbard
En seilingskorridor i nye sjøkart gjør det mulig å seile rundt Nordaustlandet, og gir raskere og tryggere ferdsel rundt Svalbard-øya.
Nordaustlandet er et område med dårlige eller ingen dybdedata.

– De nye elektroniske sjøkartene (ENC) og papirsjøkartene har en seilingskorridor med gode dybdedata. Denne gjør det mulig å planlegge en seilas rundt øya. Skip kan komme seg tryggere og raskere til og fra området – begge veier – når vær og isforhold plutselig endrer seg, sier Gudmund Jønsson, fungerende direktør for sjødivisjonen i Kartverket, i en pressemelding.
Et stort løft for sjøsikkerheten
Svalbard er et område hvor seilende må planlegge og ferdes med gode sikkerhetsmarginer når været skifter, tåka legger seg og vind, strøm og sjøis snur.
– Farvannene rundt Nordaustlandet og i Hinlopenstretet er blant de mest krevende og utilgjengelige områdene vi har – langt fra folk og med raske værskifter og utfordrende isforhold. At vi nå får oppdaterte og detaljerte dybdedata her, er et stort løft for sjøsikkerheten. Korrekte sjøkart er avgjørende for trygg navigasjon og for å redusere risikoen for ulykker i et område der hjelpen kan være langt unna. Kystverket er svært fornøyd med Kartverkets prioriteringer og det gode samarbeidet vi har hatt i arbeidet, sier Erik Blom, losdirektør i Kystverket.
Helt nye sjøkart og elektroniske kartceller
Kartverket har produsert nye offisielle elektroniske sjøkart (ENC) og papirsjøkart. I kartene er dekningen oppdatert blant annet i området rundt Nordaustlandet til Erik Eriksensstretet og ned til Olgastretet.
De elektroniske kartcellene med seilingskorridoren rundt Nordaustlandet er i målestokksklassen NO3 Coastal. I enkelte områder har ENC-ene fått bedre dybdedata og større målestokk, blant annet i Bjørnsundet og Freemansundet, mellom Barentsøya og Edgeøya.
Porteføljen med sjøkart på papir er forbedret med tre nye hovedseriekart på Svalbard:
- sjøkart nr. 542 Nordaustlandet. Sjuøyane – Karl XII-øya
- sjøkart nr. 543 Nordaustlandet. Karl XII-øya – Frostøyane
- sjøkart nr. 545 Nordaustlandet. Frostøyane – Erik Eriksenstretet
Disse sjøkartene er i målestokk 1:100 000 og inngår i Kartverkets hovedkartserie for Svalbard.
Hovedkartserien er i første rekke navigasjonskart for indre kyststrøk, og er de viktigste og mest detaljerte kartene for navigasjon i disse farvannene.

Mye gjenstår å kartlegge
Øygruppa Svalbard har fremdeles store områder med dårlige dybdedata og «hvite områder» som ikke er kartlagt i det hele tatt. Målesesongen på Svalbard er kort på grunn av lys- og isforhold – og farvannet rundt øygruppa stort.
– Områdene Kartverket har prioritert å kartlegge i 2022, 2024 og videre i 2025, er basert på egne analyser og brukerinnspill fra Kystverket og andre, og understøtter Kystverkets referanseruter og områder som blir mye brukt av cruise og fiskeri, informerer Jønsson.

Skal sjømåle på Svalbard i sommer
Kartverket prioriterer å sjømåle farvann på Svalbard i sommer, og seiler ut på kartleggingstokt fra midten av juni til slutten av september.
Sommertoktet på Svalbard i 2024 ble utvidet til fjorten uker og Kartverket fikk kartlagt det meste av områdene som var prioritert.
Farvann Kartverket har prioritert å dybdekartlegge i 2025, gitt at vær- og isforhold tillater det, ligger i:
Ymerbukta, Borebukta, Bellsund, St. Jonsfjorden, Raudfjorden, Liefdefjorden, Hinlopenstretet og Vibebukta.
Se sjøkartene
Du kan sjekke ut sjøkartet på norgeskart.no (velg bakgrunnskartet «elektronisk sjøkart» eller «sjøkart oppdatert»).