MS «Tyra» er ombygd til hybrid-drift, som den første fiskebåten.

Kutter dieselforbruket med 80-90 %

MS "Tyra" er den første fiskebåten som er bygd om til hybrid drift. Nå skal båten stort sett gå på strøm.

Publisert Sist oppdatert

Green-Bay driver med opprydding av tapte fiskeredskaper langs norskekysten ved hjelp av fiskebåten «Tyra».

Passer perfekt

– Mesteparten av arbeidshverdagen i båten er å flytte oss sakte, eller ligge stille sier Tord Aslaksen i rederiet Green-Bay.

– En elektrisk motor passer perfekt til det driftsmønsteret. Vi kan jobbe med el-drift i 8-10 timer, i stedet for å ha en dieselmotor gående på tomgang. Dette kutter dieselforbruket vårt med 80-90 prosent», sier Aslaksen til Lillesandsposten.

Støy- og vibrasjonsfritt

El-motoren gir dessuten et støy- og vibrasjonsfritt arbeidsmiljø. Batteriene lades fra land, men hvis «Tyra» går tom for strøm, starter dieselmotoren. På den måten sørger den for både fremdrift og ladding av batteriene.

Ombygging av «Tyra» skjedde hos Selfa Arctic AS i Trondheim. Hymatech AS leverte alle komponenter, samt HybridX fremdriftssystem.

Overhalt og remontert

I motorrommet på båten stod en Scania D11 fra 1992. Motoren hadde kun gått 14.000 timer, og ble derfor overhalt og remontert.

Mekanord vribart gir ble ombygget til hybridgear, overhalt og remontert. Aksling ble kontrollert og remontert. På gearet ble det montert en 50 kW Petra vannkjølt elektromotor. Elektromotoren brukes som fremdriftsmotor og generator.

«Tyra» ved kai på Sørlandet.

Batteripakke

Hjelpemotor, som tidligere var montert, trengtes ikke lenger. Den kunne derfor tas ut og selges. Erstatningen ble en batteripakke på 110 kWh. Batteriene er vannkjølte, og er kabinett montert i maskinrommet.

Fremdriftssystemet HybridX og Undheim JPOS gir fartøyet DP-funksjon både i elektrisk og fossil modus. Systemet styrer både motorturtall, vripropeller og sidepropeller forut og akter.

Flere prosjekter på gang

– Vi skal levere mange hybrid fremdriftssystem fremover, både til nybygg og ombygging. Vi har lært utrolig mye på «Tyra»-prosjektet, og vi gleder oss til alle de nye prosjektene, sier daglig leder i Hymatech, Kay Henning Higraff.

– Vi gjør anleggene stadig enklere, lettere og sikrere. Transmisjonene blir stadig bedre, og det er mange nye spennende muligheter med HybridX. Fundamentet vil alltid være reduserte dieselforbruk, motortimer og gi et støy- og vibrasjonsfritt arbeidsmiljø, sier han.

Kjøpt forskningsskip

Rederiet har også kjøpt det tidligere forskningsskipet «Johan Ruud». Skipet skal bli mobil base når «Tyra» og andre fartøyer rydder i kystområder.

Utover høsten skal nasjonalparkene på Sør- og Østlandet ryddes, i tillegg et større prosjekt i Oslofjorden, som starter opp i slutten av august.

De fleste prosjekter foregår i samarbeid med Havforskningsinstituttet.