
Advarer mot bunkringsavgift
Forslaget vil ramme fiskeflåten, svekke kystøkonomien og gi økte utslipp, advarer Fiskarlaget.
Norges Fiskarlag fraråder på det sterkeste Skattedirektoratet å innføre forslaget om å begrense fritaket for fiskefartøy til å bunkre avgiftsfritt som skip i utenriks sjøfart. Dette fremkommer i et høringssvar fra Fiskarlaget.
Norges Fiskarlag har levert sitt høringssvar til Skattedirektoratets forslag om å endre særavgiftsforskriften § 4-4-1, slik at fritaket fra CO₂-avgift for skip i utenriks sjøfart ikke lenger skal omfatte fiske- og fangstfartøy.
Direktoratet begrunner forslaget med at avgiftsmotivert bunkring i utenlandske havner ikke er i tråd med fritakets intensjon, og viser til at ordningen fører til økte CO₂-utslipp fra fiskeflåten.
Mangler alternativer
Norges Fiskarlag erkjenner at også fiskeflåten må bidra til det grønne skiftet, men påpeker at det i dag i praksis ikke finnes tilgjengelige alternativer til fossilt drivstoff for store deler av næringen. For den mindre kystflåten kan elektrifisering være et alternativ, men dette forutsetter betydelig utbygging av el-infrastruktur og lademuligheter langs hele kysten, samt støtteordninger som gjør el- og hybridbåter realiserbare.
I høringssvaret påpekes det at havfiskeflåten og den større kystfiskeflåten opererer uten faste ruter, og at dagens alternativer til fossilt drivstoff enten er for plasskrevende eller for kostbare.
Fiskarlaget erkjenner at det er uheldig at den norske fiskeflåten i økende grad bunkrer avgiftsfritt som skip i utenriksfart, når dette fører til lengre seilingsruter og høyere klimagassutslipp. I tillegg må fartøyene betale ekstra havneavgifter til utenlandske havnemyndigheter.
De mener likevel at Skattedirektoratets forslag om å stenge fiskeflåten ute fra adgang til avgiftsfri bunkring i Norge som skip i utenriks sjøfart vil få betydelige negative konsekvenser – også for klimaet.
Norges Fiskarlag mener at direktoratet heller bør adressere årsakene til den negative utviklingen, blant annet den særnorske CO₂-avgiften. De mener den er konkurransevridende og gjør mange norske fiskerier ulønnsomme sammenliknet med rammevilkårene i våre naboland.
Forslaget vil etter deres vurdering få flere negative konsekvenser som ikke er tilstrekkelig belyst i høringsnotatet:
- Bunkringsstasjoner og serviceindustri som betjener fiskeflåten i Norge vil svekkes.
- Forslaget vil stimulere til flere norske landinger i utlandet, med tap av verdiskaping i Norge.
- Nedbygging av bunkersinfrastruktur langs kysten vil svekke beredskapen.
I høringssvaret viser Norges Fiskarlag også til innspillet fra Fiskebåt, som gir en grundig gjennomgang av konsekvensene av forslaget.