Prisdryss til Sjømatrådet
Produktet «Herring in the box» ble stemt frem som vinner i kategorien «Beste innovasjon for sild». I tillegg vant det den gjeve hovedpremien som «Årets beste innovasjonsprodukt».
Norges sjømatråd ble tildelt to priser under den prestisjetunge utdelingen «Seafood Star» på årets bransjetreff for den tyske sjømatindustrien, Fischwirtschaftsgipfel i Hamburg.
Produktet «Herring in the box» ble stemt frem som vinner i kategorien «Beste innovasjon for sild». I tillegg vant det den gjeve hovedpremien som «Årets beste innovasjonsprodukt». Det var bransjen selv som stemte frem både hovedprisen og vinnerne i de 10 ulike kategoriene.
«Herring in the box»
– Dette er både stort og fantastisk. Å få heder fra våre egne er den største utmerkelsen man kan drømme om. Det gjør at vi blir enda mer motivert til å stå på, ikke minst for dette produktet. Disse prisene er en vitamininnsprøytning og gir oss selvtillit til å jobbe videre med andre konsepter og ideer fremover, sier Norges sjømatråds utsending til Tyskland, Christine Iversen.
Det kjente stjernekokken Heiko Antoniewicz var til stede på overrekkelsen. Han er en av arkitektene bak konseptet «Herring in the box», hvis mål er å gi sild et løft i det tyske markedet.
– Ideen var å lage en konseptkasse som skulle gi sild et mer moderne liv og inspirere gastronomien til å utvide sitt repertoar. I kassen finner du både sild og råvarer som skal gjøre det enklere for kokkene og brukerne – uten at den kulinariske signaturen går tapt, sier Heiko Antoniewicz.
Som en Oscar
Sammen med Norges sjømatråds tidligere utsending til Tyskland, Kristin Pettersen, og sildeprodusenten Fokken & Müller i Emden har konseptet høstet mange lovord etter lanseringen.
– Å vinne disse prisene er stort. Siden det er bransjen selv som har stemt frem «Herring in the box» som prisvinner, er det som en Oscar å regne. Jeg beundrer motet til både Sjømatrådet og Fokken & Müller som fra starten var overbevist om ideen og støttet den. Det er et sterkt fellesskap og et flott partnerskap som står bak dette, sier Antoniewicz.
– Dette produktet er utviklet med kjærlighet og med fantastiske råvarer som begeistrer folk. At «Herring in the box» fikk to priser, er en stor ære og samtidig et signal om at vi må fortsette med dette produktet, sier Klaas Müller fra Fokken & Müller.
Christine Iversen tror potensialet for «Herring in the box» er stort:
– Det viser noe veldig viktig, nemlig at sild er et utrolig interessant produkt og har en fremtid. Jeg ble nylig kontaktet av en aktør som lurte på hvordan de kunne få dette til i Spania, forklarer hun.
I tillegg til prisutdelingen ble Iversen invitert på scenen på Fischwirtschaftsgipfel for å fortelle om hvordan Sjømatrådet jobber for å øke konsumet av fisk og skalldyr i Norge.
– Vi fikk mye oppmerksomhet for prisene, men minst like viktig var de hyggelige tilbakemeldingene om at bransjen verdsetter at vi deler erfaringer, motiverer og bidrar med kunnskap og lærdom. Også i Tyskland faller sjømatkonsumet, så dette er noe som opptar mange i hele den tyske verdikjeden, sier Iversen.