
Ønsker nær en dobling av makrellkvoten
Fiskebåt anbefaler at makrellkvoten for 2026 settes til minimum 306 702 tonn, i tråd med ICES arbeidsgruppens opprinnelige forslag. Det vil dempe de økonomiske konsekvensene for næringen. Forskerne hat gitt råd om en rekordlav kvote på maksimalt 174 357 tonn for 2026.
Fiskebåt mener at det er et vitenskapelig grunnlag for å fravike havforskernes råd for hvor stor makrellkvoten for 2026 bør bli. Forskerne anbefaler en kvote på 174 357 tonn, en nedgang på 70 prosent sammenlignet med kvoterådet de ga for 2025.
- Det er i alles interesse å gjenoppbygge makrellbestanden, men det er samtidig viktig at ikke næringen og markedet ødelegges i gjenoppbyggingsprosessen. Fiskebåt mener at det er et vitenskapelig grunnlag for å fravike kvoterådet fra det internasjonale havforskningsråde, ICES, sier Audun Maråk, administrerende direktor i Fiskebåt.
Fiskebåt har sendt et brev til Nærings- og fiskeridepartementet der synspunktene blir presentert. De peker på flere forhold som tilsier at det finnes et betydelig handlingsrom for forvaltningen, som blant annet at gytebestanden (SSB) er ikke dramatisk redusert – den estimeres til å falle med 13 prosent fra 2024 til 2025.
Fiskebåt mener at selv med et pessimistisk syn på rekrutteringen, så må kvoten over 600 000 tonn i 2026 for at gytebestanden ikke skal vokse fra 2026 til 2027. Forskernes råd viser at det er et stort handlingsrom for forvalterne når kvoten for 2026 skal fastsettes. Blant annet vil relativt store endringer i kvoten gir små utslag i gytebestanden.
Fiskebåt viser ellers til at ICES selv har presentert en rekke fangstalternativer for 2026, hvor flere av dem gir en bærekraftig utvikling i bestanden. Arbeidsgruppens opprinnelige forslag åpner for en kvote på minst 306 702 tonn, som vil sikre både bærekraft og en gradvis gjenoppbygging av bestanden.
– Det er viktig å understreke at det foreslåtte kvotekuttet i stor grad skyldes endringer i metodikk og referanseperioder, ikke faktiske endringer i bestanden. Dette gir forvaltningen et reelt handlingsrom, og Fiskebåt oppfordrer til å benytte dette handlingsrommet for å sikre en balansert og ansvarlig forvaltning, sier Maråk, som synes det er uheldig at ikke ICES benyttet dette handlingsrommet, istedenfor å avgi et kvoteråd som undergraver ICES legitimitet.
Fiskebåt anbefaler at kvoten for 2026 settes til minimum 306 702 tonn, i tråd med ICES arbeidsgruppens opprinnelige forslag. Dette vil bidra til å dempe de økonomiske konsekvensene for næringen, samtidig som det legger til rette for en bærekraftig utvikling av makrellbestanden.Vedlagt følger brevet som Fiskebåt har sendt til Nærings- og fiskeridepartementet.