Pelagisk fiskefartøy eller luksusyacht? Christian I Grotinum sitt design minner om begge deler. Foto Terje Engø

Færøyenes nye luksusyacht klar for kolmulen

Lørdag ble «Christian I Grotinum» døpt i Skagen, og overlevert til Kristian Martin Rasmussen og hans familierederi på Færøyene. Dette er et fantastisk fiskefartøy, som har et design som skiller seg fra andre pelagiske fiskefartøy, designet og bygget av Karstensens Skibsværft i Skagen.

Publisert Sist oppdatert

Skipets overbygg minner mer om luksuriøs yacht enn et tradisjonelt fiskefartøy. Her har også overbygget, ikke bare skroget, smekre linjer.

Fartøyet, som har en største lengde på 89,35 meter og en bredde på 17 meter, er mandag kveld ett døgns seilas fra Færøyene om de fortsetter å seile med 12 - 13 knop. Dette er en svært økonomisk fart for et fartøy som kan seile med rundt 17 knop.

Det er full oversikt over alt som foregår ombord, rundt og under skipet fra skipperstolene. Foto Terje Engø

«Christian I Grotinum», som har Klaksvik som hjemmehavn, får et kort opphold i havn før hun skal tråle kolmule på vestsiden av Færøyene, og senere i år makrell og Nordsjøsild.

Hovedmotor er en Wärtsilä 12V31 med ytelse på 7320 kW. I tillegg er det tre hjelpemotorer, levert av Caterpillar, med ytelse på henholdsvis 1360 kWe, 940 kWe og 200 kWe.  Fartøyet er utstyrt med tre RSW anlegg, type Frio Nordica, med en effekt på 1300 kW. RSW-tankene har en kapasitet på hele 3500 kubikkmeter, hvilket gjør at fartøyet er blant Nord-Atlanterens største pelagiske fiskefartøy.

Prisen på det praktfulle fartøyet er 340 millioner danske kroner, tilsvarende 460 millioner norske kroner.

Vi kommer med mer om dette flotte fartøyet i vår papirutgave.