
Øker CO2-kompensasjonen til fiskeflåten
Regjeringen foreslår å øke CO₂-kompensasjonsordningen for fiskeflåten med 140 millioner kroner til 640,4 millioner kroner og utvider ordningen til å også gjelde fiske i fjerne farvann. Samtidig avvikles det midlertidige drivstofftilskuddet til kystrekeflåten.
– Vi ønsker en god helhetlig politikk for grønn omstilling av fiskeflåten. Vi foreslår derfor å avvikle det midlertidige drivstofftilskuddet til kystrekeflåten, samtidig som vi styrker CO2-kompensasjonsordningen for fiskeflåten med 140 millioner kroner for å motvirke karbonlekkasje og gi fiskeflåten tid til å omstille seg, sier fiskeri- og havminister Marianne Sivertsen Næss.
Fiskerinæringen har få grønne alternativer i dag, og et høyt avgiftsnivå kan føre til at fartøy fyller mer drivstoff avgiftsfritt i utlandet (karbonlekkasje). Økt CO2-kompensasjon skal bidra til å kompensere for flåtens ekstra kostnader fra 2024 til 2025, og dempe de negative virkningene av høyere avgifter.
Økningen tar også høyde for at fiske i fjerne farvann fra 1. januar 2025 ble omfattet av CO2-avgift på 25 prosent av den generelle satsen, og at dette fisket vil giB grunnlag for kompensasjon i 2026. Kompensasjonsordningen er innrettet slik at den belønner fartøy som fisker drivstoffeffektivt.
– Vi jobber nå med å finne løsninger som får fart på det grønne skiftet i fiskeflåten, uten å skyve utslipp og aktivitet over til andre land. Det er viktig å styrke og videreutvikle de virkemidlene vi har, og at næringen har forutsigbare rammevilkår gjennom denne omstillingsprosessen, sier fiskeri- og havminister Sivertsen Næss.
Regjeringen vil videreføre kompensasjonsordningen i 2027, for å skape større forutsigbarhet for næringen. Samtidig skal regjeringen arbeide videre med å se på ordningens innretning.
Drivstofftilskuddet til kystrekeflåten ble opprettet som en midlertidig ordning fordi denne flåtegruppen sto i en særskilt utfordrende situasjon som følge av økende drivstoffpriser. Tilskuddet utbetales som en kronesats per liter drivstoff, og bevilgningen til ordningen i 2025 er om lag 23 millioner kroner. Regjeringen foreslår å avvikle tilskuddet fra 2026, samtidig som CO2-kompensasjonsordningen styrkes, der kystrekeflåten mottar en egen andel av potten.
– Mens kystreketilskuddet er en direkte subsidiering av drivstoff, gir CO2-kompensasjonsordningen et insentiv for grønn omstilling gjennom å premiere drivstoffeffektiv drift, sier Sivertsen Næss.