Slik ser den avanserte 21-meter lange kombinerte garn- og linebåten ut på profiltegning. Illustrasjon Vestværftet

Bygger 21-meter garnbåt ved dansk verft

Rederiet Nordsten AS har bestilt et garn- og linefartøy med lengde på 21 meter.  Nybygget skal etter planen overleveres til rederiet i januar 2024. Det blir et avansert fartøy og sannsynligvis ett av Norges dyreste med denne lengden.

Publisert Sist oppdatert

Inntil fartøyet blir levert skal rederiet bruke fartøyet «Tommy Junior» som leiefartøy. Dette fartøyet eide rederiet Nordsten AS på Napp i Flakstad kommune fra 2007 til i fjor vår. Da ble fartøyet «solgt» til Segelstein AS på Napp. Dette rederiet eies av Nordsten AS som har en andel på 93 prosent. Aksjonærer i Nordsten AS er Hans Michal Arntsen og Jack Alan Arntsen fra Napp i Flakstad.

Beholdt «gamlebåten»

«Tommy Junior» ble bygget ved Vågland Båtbyggeri i 1991. Den ble levert med lengde på 15 meter, men er siden forlenget til 19 meter i 1998. Fartøyets bredde er fem meter.

Tommy Junior er flyttet over i et annet selskap og skal brukes som leiefartøy. Foto Geir Vinnes

Etter at «Tommy Junior ble flyttet over i Segelstein AS, kjøpte Nordsten AS fartøyet «Nygrunn» som ble eid i noen få uker før det ble solgt videre. Det er «Nygrunn» som rent formeldt blir erstattet med nybygget, men i praksis er det «Tommy Junior».

Kontrakten med Vestværftet i Hvide Sande er det avtalt at det skal bygges en kombinert garn- og linebåt. Den får en største lengde på 20,99 meter og bredde på 8,50 meter.

Avansert fremdriftsløsning

Nybygget skal ifølge kontrakten utstyres med en MAN D2862LE447 hovedmotor med ytelse på 735 kW ved 1800 rpm. Også hjelpemotorer skal leveres av MAN, og disse samt hovedmotor blir levert med SCR-system som tilfredsstiller kravene i til IMO TIER 3.

Offisielt er det Nygrunn som skiftes ut. Men dette eiet har bare vært noen uker i rederiets eie. Foto Frode Adolfsen

Det er valgt en svært avansert fremdriftsløsning som normalt sees på større fartøy. Til hovedmotoren er det koblet et gir med utveksling 5,48:1 og PTO/PTI med clutch for en Varg Generator/elmotor. Hovedmotoren kan kobles fra slik at hjelpemotorene sørger for fremdrift.

Hundested propeller skal levere to elektriske baugpropeller, hver med ytelse på 160 hestekrefter.

Dyr 21-metring

Total pris på nybygget er delt i norske og danske kroner. Delen som skal betales i danske kroner er på 39,7 millioner kroner, mens norske kroner utgjør i overkant av ti millioner. Med gjeldende kurs på danske kroner betyr det av nybygget får en prislapp på cirka 61 millioner kroner.

Endelig pris kan variere siden det i basispriser er avsatt 3,6 millioner danske kroner til kjøp av blant annet innkjøp og installasjon av elektronikk og dekksmaskineri, samt kontainere til oppbevaring av fangst. Fartøyet blir blant de dyreste 21-metringene i norsk fiskeflåte, - om ikke det dyreste.

Nybygget blir det nest største, dyreste og mest avanserte i fiskeflåten i sin størrelsesgruppe. Illustrasjon Vestværftet

Et anlegg for slurry-is skal ha en kapasitet på 11 000 liter per døgn ved en blanding med 60 prosent is og 40 prosent sjøvann eller ferskvann.

Skrog i stål og overbygg i aluminium skal bygges ved polsk verft og så utstyres ved Vestværftet i Hvide Sande.