Eiere i Bluegreen Future, fra venstre; Geir Andresen, Nils-Johan Tufte og Elg Thunes.

Nytt rådgivningsselskap for den blå næringen

Med ambisjon om å styrke hele verdikjeden i blå næring lanseres nå BlueIQ – et nytt rådgivningsselskap etablert av bransjefolk med ekte lidenskap for verdiskapning i tilknytning til kyst, fjord og hav.

Publisert Sist oppdatert

Selskapet er nytt, men etablert av bransjeveteraner med lang erfaring fra sjømatbransjen og havets næringer, også kalt «blå næring». Konkurranse er sunt, skjerpende, bidrar til forbedring og kommer markedet til gode, dette er en viktig motivasjon for etableringen av BlueIQ, sier Per Håkon Stenhaug, administrerende direktør og majoritetseier i BlueIQ.

Gjør oss til bedre rådgivere

– Vi ønsker å bidra til utviklingen i en næring som både er global og sterkt regionalt forankret. Den blå næringen har alltid og uavhengig av landegrenser vært kjennetegnet av handel på tvers, fleksibilitet og deling av mannskap og kunnskap. Med BlueIQ bygger vi på dette fundamentet, men også at vi som står bak BlueIQ har vår bakgrunn fra roller som virksomhetseiere, ledere og beslutningstakere i denne næringen – noe jeg vil hevde gjør oss til bedre rådgivere, sier Eirik Gonsholt-Hansen, styreleder og medeier i BlueIQ.

Bygger på helheten i den blå næringen BlueIQ fokuserer ikke på bare deler av, men hele den blå verdikjeden: fra tradisjonelle fiskerier til moderne oppdrett i vann og på land, maritim industri, foredlingsanlegg, salgsvirksomheter, forvaltning, den svært viktige leverandørindustrien – samt fremvoksende energiformer. Den blå næringen deler et felles behov for kompetanse, innovasjon og lønnsomhet, og BlueIQ mener derfor at verdien ligger i å se hele kjeden under ett.

Spesifikk ekspertise

– Vår bakgrunn som eiere inkluderer spesifikk ekspertise fra blant annet oppdrettsteknologi, verft, ingeniørselskap, selskapsetablering, media, finans, rekruttering og rådgivning knyttet til sjømat og akvakultur, noe som har gitt oss innsikt i hvor viktig dette samspillet er, sier Nils-Johan Tufte, styremedlem og medeier gjennom Bluegreen Future AS som eier 25% av aksjene i BlueIQ.

Samarbeid som styrke BlueIQ er i utgangspunktet et lite selskap enn så lenge, men med et stort nettverk. For å levere helhetlige og robuste tjenester bygger selskapet på strategisk samarbeid med tre andre aktører som også har betydelig erfaring fra blå sektor.

– Vi tror grunnleggende på samarbeid med integrerte partnere, der vi sammen kan utgjøre en sømløs og komplett verdikjede for oppdragsgiverne. Samtidig gir alliansen forutsetninger for å påta seg store og ressurskrevende oppdrag – og sikre solide leveranser, sier Gonsholt-Hansen.

For folk og virksomheter

– De siste tiårene har vært en enorm endringsreise for blå sektor. Kompetansebehov flytter seg raskt. Når erfaringer deles mellom fag og bransjer, når folk tar med seg kunnskap fra én del av verdikjeden til en annen, oppstår de løsningene som driver lønnsomhet og konkurransekraft fremover. Dette har vi erfart i praksis.

– Vi kan bare håpe på en god og positiv mottakelse i næringen – det er på ingen måte noe vi tar for gitt. Fra jeg kom inn i sjømatnæringen i 2009 har jeg erfart at tillit tar tid å bygge, og den kan forsvinne like raskt som en softis i sommersola. Vårt fokus blir derfor å levere kvalitet innenfor de områdene vi har mest erfaring med: å koble mennesker, øke kompetanse og kunnskap på tvers av fiskeri, oppdrett, maritim industri og leverandørnæringen. På den måten vil vi bidra til bedre lønnsomhet, sterkere konkurransekraft og tryggere fremtidsutsikter for både virksomheter og folk som vil lykkes her i næringen, sier Per Håkon Stenhaug.