Lodda i Barentshavet er engangsgyter. Det betyr at den dør like etter gyting.

– Lukk loddefisket i Barentshavet

Dagens loddtrekninger fungerer ikke, mener Fiskebåt.

Publisert

– Det er et påtrengende behov for å lukke fisket etter lodde i Barentshavet. Fartøy og rederi trenger større forutsigbarhet og må kunne forsvare investeringer. I tillegg er det behov for et reguleringsopplegg som legger opp til et mer miljø -og klimavennlig driftsopplegg. Det sier Espen Jacobsen, avdelingsleder i Fiskebåt.

Fiskebåt har nå sendt et oppfølgingsbrev til Nærings- og fiskeridepartementet etter at de ba Fiskeridirektoratet om å gi en helhetlig vurdering av fremtidig regulering av fangst av lodde for kystgruppen i Barentshavet.

Fiskeridirektoratet konkluderer med at det ikke er grunnlag for å anbefale lukking av fisket, at det er krevende å utforme hensiktsmessige lukkingskriterier uten å ende med for mange eller for få deltakere, og at en rulleringsordning bør utredes nærmere, eventuelt i kombinasjon med andre virkemidler og strengere påmeldingskriterier.

Direktoratet peker også på næringens kritikk av dagens regulering, der kjernen er manglende forutsigbarhet og svekkede vilkår for lønnsom og bærekraftig drift. I tillegg blir det pekt på at manglende lukking og mindre økonomisk forutsigbarhet for flåten kan ha som negative konsekvens at det fiskes med gamle og til dels dårlig nøter, noes om medfører større fare for notsprengning og tap av fangst.

Fiskebåt er ikke enig i denne vurderingen.

– Dagens reguleringsopplegg med årlige loddtrekninger svarer ikke opp de behovene som næringen har. Ordningen er åpenbart også ressurskrevende for både salgslag og forvaltningen, sier Jacobsen.

Jacobsen understreker samtidig at Fiskebåt i likhet med Fiskeridirektoratet er bekymret for at manglende lukking for forutsigbarhet vil føre til økt brukt av uegnede fartøy og nøter, og at det derfor er større fare for notsprenging og tap av fangst.

Fiskebåt vil fremme følgende punktvise forslag til hvordan en lukkingsprosess kan gjennomføres:

 • Lukking – avgrensning av deltakerkrets: Fartøy som har vært påmeldt de siste årene omfattes av lukkingen.

• Unntak ved manglende realitet/egnethet: Fartøy som åpenbart ikke har hatt hensikt om å delta, eller som åpenbart ikke er egnet, bemannet og utrustet for loddefisket, holdes utenfor.

• Særskilte unntak: Det åpnes for unntak ved alvorlig sykdom og dokumentert havari. 

• Rulleringsliste: Det etableres en rulleringsliste blant fartøyene som omfattes av lukkingen.

• Fartøykvote for lønnsomhet: Årlig fartøykvote fastsettes på et nivå som sikrer forsvarlig drift og ligger fast uavhengig av samlet gruppekvote. 

• Fordeling av overskytende kvantum: Dersom gruppekvoten et år overstiger summen av fartøykvotene, fordeles overskytende mellom de fartøyene som deltar dette året.

• Aktivitetskrav ved utseiling: Når det er fartøyets tur etter rulleringslisten, gjelder plikt til utseiling.

• Sanksjon ved manglende utseiling: Manglende utseiling medfører strykning fra rulleringslisten, med klare og snevre unntak når årsaken er sykdom eller dokumentert havari.

• Utskiftning av fartøy: Utskiftning endrer ikke plasseringen på rulleringslisten; nytt fartøy overtar posisjonen til utgående fartøy.

– Et slikt opplegg vil etter Fiskebåt sin oppfatning gi nødvendig forutsigbarhet for fartøy og rederi, redusere unødvendige og klimabelastende investeringsløp uten økonomisk rasjonalitet, og samtidig forenkle både forvaltningens og salgslagenes håndtering av fisket, sier Jacobsen.

I brevet stiller Fiskebåt seg til disposisjon for å bidra konstruktivt for å finne gode løsninger. Her kan du lese brevet fra Fiskebåt.

Du kan lese brevet i sin helhet på Fiskebåt sine nettsider.