Ballstad Slip utruster sjark med hybrid fremdrift

Ballstad Slip utrustet i fjor sin første nybygde fiskebåt. Den ble levert til Sund i Lofoten. Nå har verftet skrevet kontrakt på utrustning av båt nummer to. Kjøper er et rederi i Finnmark, og sjarken får hybrid fremdrift, opplyses det i en pressemelding.

Publisert Sist oppdatert

Gode bekvemmeligheter

Ballstad Slip AS opplyser at Fartøyet bygges med gode bekvemmeligheter med lugarer, dusj og toalett i forskipet. samt toalettrom på dekk.  Fartøyet er elektrisk oppvarmet med forvarmet ventilasjon.  På broen er det pantry med salong.

HybridX - hybridanlegg

Fremdrift sørger en 330 hk Cummins QSL9 motor, 37 kW Petra (elektromotor/generator) og et Nogva HC-168 hybridgir med tilhørende propelleranlegg for. Batteripakken er på 159,6 kWh. Hydraulikk og sidepropellere drives elektrisk, opplyser Ballstad Slip AS.

Fakta om sjarken

Utrustningsverft: Ballstad Slip, 8373 Ballstad

Rederi: Arnt Ring – 9713 RUSSENES

Skroget bygget av: Norsk Modell og Formplast, 5315 Herdla

Design og utvikling:Glesvær Ship Design AS og Vikmare AS

Dimensjon; L.10,65 meter . Br. 5,40 meter

Fremdriftsanlegg:HybridX fra Hymatech AS

Driftstyper: Garn, teiner

Levering til høsten

Skroget skal kommer til Ballstad i mars. Der skal det så utstyres før det overleveres til reder i løpet av høsten.

Ballstad Slip AS er en av partnerne i ZeroKyst, og fartøyet er Ballstad Slips første som leveres med hybrid drift. Lofotsjarken kjennetegnes, ifølge selskapet, ved at den er bygget i kompositt/sandwich med god isolasjonsevnen både i innredning og lasterom.

Sjarken har god bredde med stort arbeidsdekk og god stabilitet. Lastekapasiteten er på 25-30 kubikkmeter, fordelt på tre lasterom. Sjarkene kan rigges for garn eller line, og leveres med hybrid drift.