To store mudringsfartøyer har i lang tid pumpet opp sand som har blitt brukt til å bygge landarealer. Foto Thyborøn Havn

Ti meter dybde i innseilingen til Thyborøn

Ti meters vanndybde i innseilingen har lenge vært en viktig milepæl for Thyborøn Havn. Det er en stor glede at en nå har nådd dette målet, opplyses havnen i en pressemelding

Publisert Sist oppdatert
Markedssjef Tine Jensen Le Breton ved Thyborøn Havn kan nå fortelle at innseilingen til Thyborøn nå har en dybde på hele ti meter. Foto Terje Engø

Thyborøn Havn har de siste ti årene arbeidet målrettet med å få økt vanndybden for å møte kundenes behov, med tanke på de nye og større fartøyene i både gods- og offshorebransjen, og for de store pelagiske fartøyene i fiskerisegmentet.

- Etter mange års arbeid for å få oppryddingsansvaret overført fra staten, for å få miljøgodkjenninger til utførelsen av selve utdypingen, og med den endelige planleggingen av utdypningsprosjektet, er vi veldig glade for å endelig kunne bekrefte overfor kundene våre at utdypingen av innseilingen til Thyborøn Havn og Limfjordkaiene i Sydhavnen nå er gjennomført, sier markedssjef Tine Jensen Le Breton hos Tyborøn Havn.

Vanndybden er økt betydelig i hele innseilingen, fra åtte meter som staten til garantert til nå ti meter. Kun noen få flekker har i dag en vanndybde som er litt mindre enn ti meter. Disse skal gjøres dypere i forbindelse med innvielsen av Thyborøn Havns hittil største bygge- og anleggsprosjekt, en ny godsterminal med 220 meter ny kai. Denne kaien er gitt navnet Limfjordskai III. Innenfor kaien er det bygget opp nytt landareal på 150 000 kvadratmeter. Dette er bygget av masser fra utdypingen av innseilingen.

- Det betyr at vi er klare til å ønske selv de største pelagiske industrifiskefartøyene fra Norge, Sverige, Danmark, Skottland og Island velkommen i havn til våren, og at de store gods- og offshorefartøyene allerede nå drar nytte av den økte vanndybden i innseilingen til kaianleggene i Thyborøn Havn, forteller Tine.

De siste peilingene av innseiling til henholdsvis havnen og til Limfjordskaiene i Sydhavnen kan rekvireres hos havnens maritime avdeling.

Ti meters dybde i innseilingen gjør det enkelt for store pelagiske fartøyer å levere industriråstoff til fiskemelfabrikken TripleNine. Foto Terje Engø

Har investert 80 millioner danske kroner
Utdypingen av seilrennen inn til Thyborøn havn, i Thyborøn Kanal, er nå fullført. Ti meter vanndybde i innseilingen, fra Nordsjøen og inn gjennom molohodene til ytterhavnen, og helt ned til Limfjordkaiene i Sydhavnen, er nå en realitet.

Sand fra utdypningen er blitt brukt til en større utvidelse av havneområdene i sør. Mer enn 600 000 kubikkmeter sand er flyttet fra seilrennen og opp på land for å lage det 150 000 kvadratmeter nye havnearealet. Dette ligger i den den sørlige delen av Thyborøn Havn, parallelt med hovedveien, og skal brukes til godshåndtering.

Potensial for mange yrker
Med Thyborøn Havns unike beliggenhet godt beskyttet inne i Limfjorden, like ved Nordsjøen, utvider det med vanndybden på ti meter et reelt potensial for havnens kunder innen fiskeri, gods og offshore vindenergi.

Når de største industrifiskefartøyene fra for eksempel Norge og Færøyene leverer råstoff til fiskemelfabrikken TripleNine A/S, gir den nye vanndybden fartøyene helt optimale seilingsforhold. Thyborøn Havn ligger geografisk godt plassert, og det er lett innseiling til fiskemelfabrikken som ligger tvers over for havneinnseilingen.

En driftssikker havn

Thyborøn Havns har sikker innseiling i all slags vær, og er åpen hele døgnet 365 dager i året, sikrer alle disse svært ulike bransjene en solid driftssikkerhet og en stabil arbeidsflyt. Den nye vanndybden øker nå bransjenes fleksibilitet takket være muligheten for et større utvalg av fartøy, noe som skaper en ikke ubetydelig ekstra sikkerhet.