Libas har meldt inn 1550 tonn kolmule og er på vei til Pelagia sin fiskemelfabrikk i Egersund. Foto Frode Adolfsen

Nærmere halvparten av kolmulen levert i utlandet

Av 145 000 tonn kolmule innmeldt i til nå i år, er hele 64 000 tonn levert til utenlandske mottak og fabrikker. Hele 48 000 tonn er levert i Irland og 15 000 tonn i Danmark.

Publisert Sist oppdatert

Det gjenstår lørdag 16. april bare 46 000 tonn av årets kolmulekvote Årets totalkvote er 200 230 tonn. Bare 10 746 tonn kolmule gjenstår i EU-sonen. Det betyr at mindre av gjenstående totalkvote vil bli levert i Irland.

Er danske fiskemelfabrikker konkurransedyktige på pris, kan en del industritrålere levere fangster som inneholder kolmule.

Økt konkurranse om råstoff til mel

Til nå i år er det bare «Gollenes» som har meldt inn en industrifangst på 725 tonn. Av fangsten, som ble meldt inn 13. april, utgjorde kolmule 400 tonn. Kjøper var Karmsund Protein. Denne fangsten ble tatt i den nordlige del av Nordsjøen, vest av Florø og lagt ut for salg i området Egersund til Måløy. Å seile til Skagen eller Thyborøn ville kostet en del mer i form av både tid og bunkers.

Etter at nye fiskemelfabrikker er bygget i både Egersund og Karmsund har færre norske industritrålere levert fangster i Danmark.

Fortsatt fiske nord for Irland

«Libas» på vei til Pelagia i Egersund med 1550 tonn, mens «Gunnar Langva» skal levere 690 tonn til TripleNine fiskemelfabrikk i Vedde, og «Østerbris» og «Vendla» er på vei til Karmsund Protein med henholdsvis 420 og 2000 tonn.

«Selvåg Senior» meldte Langfredag inn 900 tonn som når dette skrives losses ved Killybegs Seafood. Skjærtorsdag solgte «Slaatterøy» 850 tonn konsumkolmule som losses samme mottak.

«Ligrunn» på vei mot fiskefeltet som nå er nord for Irland, men sørvest av Hebridene, mens ifølge Marinetraffic.com er «Vestviking», «Havskjer» og «Norderveg» i fiske nordvest av Irland.

Bedre betalt og mindre bunkersforbruk

«Libas» som nå er leiefartøy for nybygget «Ligrunn», leverte 10. april 1411 tonn til irske Arctic Fish (Processing) til konsum. Det betyr at «Libas» på seks døgn har, meldt inn fangst, gått til land for å losse, losset, gått ut på feltet og trålet nye 1400 tonn. Å levere til irsk konsummottak har antakelig gitt fartøyet 3-400.000 kroner mer betalt for fangsten, samt en stor besparing i drivstofforbruk. Mindre drivstofforbruk har også en miljøgevinst i form av reduserte utslipp av klimagass.