SATSER: Jim-Andrè Lorentsen opplever eventyrlige tider med mottak og salg av breiflabbhaler og kamskjell. – Mellom 2019 og 2021 økte vi salget med 200 prosent. Og nå åpner verden etter korona, sier han fornøyd. (Foto: Rune Kr. Ellingsen)

Millionsuksess med breiflabb og sjøkreps

MAT FRA HAVET: Nå er Jim-Andrè Lorentzen på Nesøya i Nordland på jakt etter flere ansatte. – Dette kan ta helt av, sier han om 2022.

Publisert Sist oppdatert
Slik ser sjøkrepsen ut. En uutnyttet ressurs i Nord-Norge – det har Jim Lorentzen tenkt å gjøre noe med. (Pressefoto)

Under enkeltmannsforetaket Jim Lorentzen har han braksuksess med fiske og salg av kamskjell og breiflabbhaler.

Beste år noensinne

Når Kystmagasinet snakker med ham, ser Lorentzen tilbake på et svært travelt fjorår.

– Vi hadde det beste året noensinne i fjor. Vi solgte vel kamskjell og breflabbhaler for 12,5 millioner i 2021.

Lorentzen har i dag fem ansatte, inkludert seg selv.

I tillegg består dykkerteamet som dykker etter kamskjell av fire mann. Så vi er ni til sammen. Selv er jeg med i alle ledd av produksjonen, inkludert å frakte produktene. Så det blir mange 15 til 18-timersdager, ler han oppgitt.

Trenger flere biler

Fjoråret ble altså et knallår for bedriften.

– Med 70 tonn kamskjell og 60 tonn med breiflabbhaler blir det jo litt til overs, ja.

Alt dette må fraktes levende og ferskt til markedene sørpå.

– Vi er nødt til å utvide med flere biler for å få produktene våre ut i markedet. Det er så dårlig med bilruter nedover til Trondheim. I dag kjører vi to ganger i uka til Mosjøen, og så får vi bruke Rema 1000 sine lastebiler til å frakte dem videre nedover. De går jo tomme den veien.

Tiden er nemlig kritisk når det gjelder sjømat.

Kamskjell er levende mat, så den må frem til markedet fortere enn andre ting. Det er det som er utfordringen vår.

Må ha flere ansatte

I fjor skulle han starte opp med fiske etter sjøkreps, som den første nord for Trondheim. Den satsningen er foreløpig satt på vent.

– Vi har måttet sette sjøkrepssatsningen vår på vent på grunn av stor arbeidsmengde. Men sjøkrepsen er jo også levende. Den må leveres til markedet i løpet av 12-13 timer etter ilandføring. Da vil vi trenge enda flere biler.

Han har store forventninger til året som kommer;

Vi har økt salget med nesten 200 prosent fra 2019 til 2021. Og dette er koronaårene, der det har vært stengt ned med jevne mellomrom. Så når det nå åpner opp, kan det ta helt av. Problemet vårt blir å få tak i nok dykkere. Vi må også ha tak i flere folk på land, til pakking, kjøring og alt. Så jeg er på jakt etter mer folk.

Overtar ikke for Træna

De siste månedene har Lorentzen fulgt med på konkursen til Træna Seafood i nabokommunen Træna.

– Er det aktuelt for dere å overta som mottak for fiskerne som leverte på Træna?

– Nei. Det er ikke mulig for oss å overta rollen som Træna Seafood hadde i nærområdet. Vi har ikke plass til å kjøpe mer fisk her, og bruker hele lokalet vårt til pakking av de produktene vi allerede produserer og leverer, avslutter han.