Oslo havn satser på miljøvennlige havnebåter. Nå har de investert i verdens første elektriske havnebåt, bygget ved Grovfjord Mek. Verksted i Sør-Troms.

Den nye elektriske havnebåten ble døpt ved Honnørbrygga i Oslo i slutten av august. Til stede var Oslo Havns styreleder Roger Schjerva, havnedirektør Ingvar M. Mathisen, teknisk direktør Svein Olav Lunde, prosjektleder Rolf Mauritz Hanssen og daglig leder i Grovfjord Mekaniske Verksted, Bård Meek-Hansen, samt en rekke skuelystne og interesserte gjester som ville ha med seg begivenheten. Fadder til miljøbåten var Tora Elgsaas (14) fra miljøorganisasjonen Miljøagentene, som for anledningen kastet alkoholfri sjampagne på fartøyet ved bruk av et ausekar.

Havnedirektør Ingvar M. Mathisen er fornøyd med å få Pelikan II på plass.

Innovativt samarbeid

Havnedirektør Ingvar M. Mathisen er stolt av å kunne gi Oslo verdens første utslippsfrie arbeidsbåt av sitt slag.

– Takk til Grovfjord Mekaniske Verksted som har bygget båten. Vi klarte å skape en ny type båt takket være et godt innovativt samarbeid, sa havnedirektøren.

Under dåpen sa han videre at Oslo Havn har jobbet aktivt med ulike prosjekter for å gjøre havna renere og mer utslippsfri. Tiden var kommet til Pelikan, for å gjøre den elektrisk, og det har vært et stort prosjekt for Oslo Havn. Det er viktig at noen går foran og tar i bruk nytt utstyr og teknologi. Da går utviklingen videre, båten blir bedre og standardisert. Prisen går også ned, slik at flere kan gå til innkjøp av slike båter.

Daglig leder Bård Meek-Hansen i Grovfjord Mek. Verksted.

Fremtidens teknologi

Bård Meek-Hansen, daglig leder i Grovfjord Mek. Verksted, takker også Oslo Havn for godt samarbeid.

– Vi er stolte over at Oslo Havn valgte oss til å bygge Pelikan II, og takker dem for et godt og konstruktivt samarbeid under byggeperioden. Sammen har vi skapt et fantastisk fartøy, noe som betyr mye for vår fremtidige satsning på å utvikle og bygge utslippsfrie fartøy, sier han.

Meek-Hansen fortalte at verftet selv har valgt komponenter, satt sammen systemene og utviklet programvare som gjør at de kan tilby denne teknologien rimeligere til sine kunder.

-Denne teknologien er kommet for å bli. Dette er fremtiden, det er jeg helt overbevist om.

Tora Elgsaas (14) fra Miljøagentene døpte miljøfartøyet i alkoholfri sjampagne

Samler søppel

Den nye arbeidsbåten har en prislapp på 23 millioner kroner og har fått navnet Pelikan II. Båten er spesialdesignet for effektiv oppsamling av flytende søppel og har som mål å holde Oslo havn ren. En hydraulisk opptakskurv foran, med kapasitet på 350 kilo, skal effektivt samle søppel fra sjøen. Båten har også to kraner, en dekkskran med gripefunksjon på den ene siden, samt en kran som løfter tyngre gjenstander på den andre siden.

Pelikan II skal erstatte den gamle miljøbåten Pelikan, som i løpet av båtens 30 år lange driftstid har plukket opp om lag 1.500 tonn søppel og drivgods fra havna. Det tilsvarer ca. 50 tonn søppel i året. I tillegg til Pelikan II har Oslo Havn to oppsynsbåter i tjeneste; arbeidsbåten Hauk og katamaranen Falk.

En hydraulisk opptakskurv foran skal effektivt samle søppel fra sjøen. Opptakskurven har en kapasitet på 350 kg.

Miljøvennlig teknologi

Indre Oslofjord er en av landets mest brukte fjordområder for rekreasjon og friluftsliv. Den nye elektriske havnebåten skal sørge for en sikker farled for skip og småbåter som ferdes på fjorden. Den skal også bidra til å holde havna ren og fri for søppel, uten selv å forurense luften og fjorden.

Gudmor Tora Elgsaas (14) i Miljøagentene er opptatt av at tusener av ungdommer over hele verden er engasjert i å fjerne søppel i fjord og hav.

– Mange unge frykter at det om noen år er mer plast enn fisk i sjøen. Dagens voksne har et ansvar for å overlevere friske, sunne fjorder til de neste generasjonene. Derfor er det spennende og gledelig at vi ungdommer får være med på å døpe verdens første elektriske miljøbåt i sitt slag. Det inspirerer oss til å ta ansvar og satse videre på miljøvennlig teknologi, sier Tora.

En dekkskran med gripearm skal  Båten har to el-motorer. kunne løfte ting opp fra sjøen.

Elektrisk fremdrift

Miljøbåten er bygget i aluminium og er 12 meter lang og 7,5 meter bred. Toppfarten er nesten ti knop. Båten drives av to elektriske fremdriftsmotorer og fire elektriske sidepropeller. Med 554 kW batterier kan båten være i full arbeidsmodus i 8 – 12 timer. Ladetiden på batteriene er to timer. Båten har også solcellepaneler som bidrar med strøm til topp moderne navigasjonsinstrumenter om bord. Det gjør den til en 100 prosent nullutslippsbåt.

Båten kan styres av en person, og de fleste funksjoner kan styres fra førerposisjonen. Ni kameraer sørger for god overvåkning. Gode ergonomiske løsninger er valgt for å gi mannskapet et godt arbeidsmiljø. Førerposisjon er spesialdesignet for god sittestilling og utsikt, mens dekk og maskinrom er designet slik at mannskapet kan utføre vedlikehold og inspeksjoner på en behagelig og effektiv måte.

Dynamisk posisjonering gjør at mannskapet enkelt og presist kan manøvrere ved hjelp av de fire elektriske sidepropellene når de skal utføre vanskelige operasjoner langs kaier, i strandsonen og i vanskelige tilgjengelige områder. Effektive opptaksfunksjoner og gode manøvreringsegenskaper gjør den nye båten mer effektiv enn den gamle.

Alt teknologisk og programvare er integrert i panelene i førerhuset

Inngått kontrakt

Oslo Havn har i tillegg inngått kontrakt med Maritime Partner AS i Ålesund om kjøp av et nytt miljøvennlig hybridfartøy. Fartøyet skal etter planen leveres første kvartal neste år. Prislappen er på 15,1 millioner kroner. Nybygget skal benyttes til havneoppsyn og eskortering av større fartøy som ferdes i havnen. I en pressemelding fra Oslo Havn sa havnedirektør Ingvar M. Mathisen følgende om båten:

– Den nye oppsynsbåten vil bli blant de mest miljøvennlige av denne typen. Hybridteknologien reduserer forbruket av miljødiesel med cirka 70 prosent på de oppgavene båten skal benyttes til. Båten vil bruke batterier i lave hastigheter inntil 4-5 knop, som er tilstrekkelig for oppsynsrunder i kommunens sjøområder. Når det kreves større hastigheter kobles de miljøvennlige dieselmotorene sømløst inn, samtidig som batteriene lades. Båten kan også lades på landstrøm.

Båten har to el-motorer.

Nytt oppsynsfartøy

Hybridfartøyet er av typen Alusafe 1300 MKIII Patrol Hybrid, og skal bygges i resirkulerbar aluminium. Fremdriften skal skje ved hjelp av to vannjeter, som er koblet sammen med dieselog elektromotorene. Dieselmotorene benytter biodiesel, og utslipp vil være i henhold til strenge internasjonale miljøregler. Batteriene vil kunne drifte fartøyet i lave hastigheter, på 4-5 knop, i to-tre timer. Toppfarten på fartøyet vil ligge på over 30 knop. Den nye oppsynsbåten skal erstatte katamaranen Falk, som har vært i drift i havna siden år 2000.

Peder R. Myklebust, administrerende direktør i Maritime Partner AS, er fornøyd med å ha sikret seg en slik kontrakt.

– Det er spesielt gledelig å inngå kontrakt i disse krevende koronatider, noe som viser at Oslo Havn kan løfte blikket og se fremover i en svært spesiell situasjon, sier han.