Selskapet har Hamilton Jet aggregater tilkoblet begge de to 575 hk motorene som driver den 15 x 5,5 meter store lekteren, som har en toppfart på 20 knop med ti tonn last. Sammen med Hamilton sitt nevnte kontrollsystem er manøvreringsevnen helt unik. Resultatet etter to års bruk er sparte driftsutgifter i form av mindre slitasje på lekter, redusert drivstoff-forbruk og ikke minst ett innspart årsverk.

 

Her demonstreres den unike manøvringsevnen til lekteren som er utstyrt med to vannjetaggregater.

Progress Ingeniørfirma har god erfaring

Det er Progress Ingeniørfirma i Oslo som representerer Hamilton Jet i Norge, noe de har gjort helt siden 1995. Selskapet har derfor lang erfaring med salg og installasjon av Hamilton vannjet og deres kontrollsystemer. Torgersen og selskapet han jobber i har på sin side lang og god erfaring i drift av arbeidslektere i trange farvann, for frakt av alle typer utstyr til støping og forskaling under vann. Anskaffelsen av vannjet i stedet for et tradisjonelt propellanlegg, har gjort livet langt enklere for mannskapet på lekteren.

Hamiltons kontrollsystem Blue Arrow, er tilkoblet GPS navigasjonssystem, som tar inn signaler fra inntil 12 satellitter og som gir stor nøyaktighet og unike muligheter til dynamisk posisjonering. Tom Erik Torgersen fra Mur- og skjærgårdtjeneste forteller at de nå kan bestemme seg for at lekteren for eksempel skal ligge 30 centimeter fra kai eller berg mens de frakter utstyr i land eller om bord, eller for annet arbeid. Der blir den liggende i nøyaktig posisjon, uavhengig av bølger, strøm og vind i inntil 10 sekundmeter sidevind, mens arbeidet pågår.

Mindre slitasje på motor og lekter

Tidligere var denne arbeidslekteren bemannet med tre personer. Den ene styrte motorene og manøvreringen mens de to andre stod for arbeidet som skulle utføres. Men nå er den ene personen erstattet med Hamiltons Blue Arrow sitt elektroniske posisjoneringssystem Jetanchor, som sørger for at lekteren blir liggende i en forhåndsbestemt posisjon. Det gir mye mindre slitasje på lekteren, som følge av langt mindre kontakt med land. Systemet fører også til mindre slitasje på motorene, fordi elektronikken styrer turtallet på motorene på en langt bedre måte enn manuell drift ville gjort.

Lekteren legger til kai

Om du velger en løsning med Blue Arrow, slik nevnte firma har gjort, får du alle fordelene ved en vannjet. Systemet er programmert til å oversette dine bevegelser av kontrollmodulen til retningsforandringer for fartøyet, og vil derfor hjelpe til med å manøvrere på en sikker og logisk måte. Enkle bevegelser med mouseboaten (kontrollmodulen) bringer deg dit du vil, og en indikator på kontrollpanelet (SCP) vil til enhver tid vise deg vannjetens posisjon. Velger du å slippe mouseboaten nullstilles det hele automatisk og båten stopper.

Føler oss nakne uten

-Vi bruker Blue Arrow elektronisk manøvreringssystem hele tiden, og vi føler og helt nakne uten, som for eksempel i tilfeller der GPS-signalene av ulike grunner faller ut. Når signalene er gode og alle 12 satellitter er tilkoblet har vi et avvik på posisjoneringen på bare pluss/minus 20 centimeter. Vi bruker også det virtuelle ankeret, Jetanchor, i tilfeller der vi ligger lengre fra land, og for eksempel driver med dykkejobber. Det virtuelle ankeret sin posisjoneringsmodus holder lekteren stødig rundt en forhåndsbestemt posisjon, men lar båten forandre retning med vær og vind slik en vanlig oppankring med tau/kjetting vil gjøre

opplyser Tom Erik Torgersen i Mur- og skjærgårdstjeneste AS, som legger til at Jetancor-systemet tåler mye mer vind og strøm enn det han selv greier å kontrollere manuelt.

Både Jetanchor og Blue Arrow gir brukeren en rekke nye funksjoner som gjør dagen enklere, som en mer presis posisjonering og hurtigere manøvrering enn det det er mulig å oppnå manuelt. Systemet er dermed betydelig arbeidsbesparende, gir mindre slitasje for mannskapet, langt lavere støynivå og reduserer antall personer på vakt.

BlueArrow er tilgjengelig for de fleste twin installasjoner med Hamilton vannjetaggregater. Systemet er designet for kommersielle fartøy med høy grad til driftssikkerhet og manøvrering. Typiske brukere er arbeidsbåter, ROV, dykkerbåter, personaltransport, losbåter, SAR, vindfarm, patrulje og fiskebåter. Systemet er beregnet for inntil tre styreposisjoner.

Allsidig firma

Det er som nevnt i innledningen Progress Ingeniørfirma som representerer Hamilton Jet i Norge. Dette er et firma som ble etablert allerede i 1903, og de har helt siden starten jobbet med produkter i tilknytning til den maritime bransjen. Først som produsent av maskiner til bruk om bord i skip, deretter som produsent av tannhjul og lignende til bruk blant annet i offshorenæringen.

De siste 50 årene har Progress spesialisert seg på framdriftsutstyr til båter og mindre skip. De representerer i dag noen av verdens ledende produsenter, og kan levere de fleste komponenter til framdriftsanlegg, som propellanlegg, girkasser, vannjetaggregater, kontrollsystemer samt en del annet teknisk båtsutstyr. Progress Ingeniørfirma har åtte ansatte og holder til i Oslo.

PROGRESS INGENIØRFIRMA AS

Tel: +47 2202 7900     Frysjaveien 33e, 0884 Oslo

Fax:  +47 2202 7901     Norway

[email protected]      www.progressing.no