NYBYGG: 

TESTSEILAS: Her kommer "Sara Karin" inn til Hirtshals etter testing av fartøyet sammen med Sjøfartsdirektoratet.

MS «Sara Karin»

I mars ankom snurrevadbåten «Sara Karin» tile Hirtshals Yard. Et opphold som skulle vare rundt seks måneder har blitt til nesten ett år. Men nå er «Sara Karin» straks på vei nordover.

Publisert Sist oppdatert
SKAL SEILE BÅTEN HJEM: sTYRMANN Roy Bolstad, skipper og eier Erik-Andre Brose Krag, eier og daglig leder Oddgeir Krag og lærling August Norden skal straks seile «Sara Karin» hjem til Nord-Lenangen. Maskinisten var ikke tilstede da bildet ble tatt.

Forsinkelsene har mange årsaker, og i hovedsak ting som har vært utenfor verftets kontroll. Helt i siste øyeblikk, sist fredag, ble det oppdaget at noen sonder i tre dieseltanker ikke var montert der de burde. Dette skal nå ordnes før snurrevadbåten kaster loss.

"Sara Karin" er forlenget med seks meter midskips og to meter akter.

Fartøyet som nå om svært kort tid seiler nordover til Nord-Lenangen nord for Tromsø, var en snurrevadbåt som skipper Erik-Andre Brose Krag og rederiets daglige leder Oddgeir Krag bare hadde godt å si om. Den burde bare vært litt større.

Nå er «Sara Karin» forlenget med 8 meter fra 19,8 til 27,8 meter. I motsetning til svært mange andre fiskefartøy satses det på å fryse sløyd hodekappet hyse. Derfor er både lastekapasitet og fryserom blitt større.

Selv om hun er forlenget med åtte meter er "Sara Karin" en ferm dame. Akter skjuler det seg tre store nettromler.

Kystmagasinet kommer med en stor fyldig reportasje om forlengingen av «Sara Karin» i vår neste papirutgave.