DAME MED BRED HEKK: "Isafold" er hele 20 meter bred over hekken.

Nordens mest avanserte fiskefartøy med dieseldrift døpt

I sur vind og bare et par grader over nullstreken, ble ett av de mest avanserte fiskefartøy designet av Salt Ship Design på Fitjar sør for Bergen døpt.

Publisert

Det nye pelagiske fartøyet har en lengde på 87 meter, er 20 meter bredt og kan laste hele 3800 tonn i RSW, og ble i dag gitt navnet «Isafold» av datter til reder Lise Jørgensen Anna. Fartøyet som er til utskifting av «Isafold» bygget i 2006. Dette fartøyet har en lengde på 76,25 meter og bredde på 14,40 meter. Fartøyet som ble skiftet ut var stort, men det nye er til sammenligning en kjempe

ISAFOLD: Gudmor Anna Jørgensen gjorde kort prosess og knuste champagneflasken i første forsøk.

«Isafold» som nå er skiftet ut ble bygget ved Karstensens Skibsværft og har fungert svært godt. Når det denne gang ble et fartøy bygget ved det spanske verftet Zamakona, har det sin bakgrunn i at prosjektet ble startet av den danske fiskebåtrederen Henning Kjeldsen. (Se egen artikkel her:)

STORT FARTØY: "Isafold har en lengde 76,25 meter og bredde på 14,40 meter. Her ankommer hun Hirtshals fra skipsverftet Zamakona i Spania.

Hirtshals havn er nå hjemmehavn for tre store pelagiske fartøy. I tillegg til «Isafold», hører «Ruth» med lengde 89,35 meter (bygget i 2021), «Beinur lengde 78,00 meter (bygget i 2016), «Junior» 55,95 meter (bygget i 2001) og «Asbjørn» lengde 75,40 meter (bygget i 2008), hjemme i Hirtshals. «Isafold» som nå skiftes ut er fortsatt i rederiets eie. I tillegg er det en stor industritråler, «West Ocean» med lengde 57,32 meter som hører hjemme i Hirtshals.

Les neste utgave av Kystmagasinet. Der kommer det en større reportasje med mange bilder det dette spennende svært moderne skipet.