DEL

Kystmagasinet 5.14: Kroatia er mest kjent for oss nordmenn som et yndet feriemål med sol og høye badetemperaturer. Som sjømatnasjon er landet mindre kjent utenfor egne grenser.


( 12.09.2014 )

Også innenfor landets grenser varierer folks sjømattradisjoner ut fra tilgjengelighet og geografi. Kroatia består av en del som er knyttet til Middelhavet og en del som er knyttet til kontinentet. Konsumet av sjømat i det nordlige Kroatia er ikke stort, og folk her har ingen vaner med å spise fisk og annen sjømat regelmessig. Det har ført til at regjeringen har startet flere prosjekter for å stimulere til økt konsum. Men det har vært vanskelig å oppnå noen positive effekter når det er økonomisk nedgang.

 

Tradisjon i sør Folk i den sørlige delen av landet har en større og lengre tradisjon knyttet til sjømat enn tilfellet er for det øvrige landet.

 

-I småbyene langs Adriaterhavet og spesielt på øyene fisker de fleste selv, som rekreasjon, men det kreves lisens, som begrenser fisket. Det forteller Lada Karnincic. Hun er administrerende direktør i familiebedriften Trenton, som blant annet produserer røkte fiskeprodukter, fiskepateer og marinert ansjos.

Trenton F. Trenton

Ansatte er i full gang med å fylle torskepate på glass. Bak ser vi skjæremaskiner, miksere og halvautomatiske maskiner som fyller glassene med pate. Foto: Trenton

 

Høyt prisnivå Kroatene er vant med fersk, egenfangstet og produsert sjømat fra Adriaterhavet, men noe av den egenproduserte sjømaten som er av god kvalitet er nesten for dyr for en den vanlige kroatiske kunden.

 

-Hvitfisk, som vill sparidae (engelsk: seabream) og havabbor, koster rundt 20 euro per kg, mens pelagisk fisk, som sardiner, har en pris på rundt 2-3 euro per kg. Også adriatisk blekksprut er altfor dyr i forhold til den som importeres fra Patagonia og Sør-Amerika, forteller hun videre. Unntakene er de kroatiske oppdrettene av sparidae og havabbor, der prisen ligger på 7-8 euro.

 

Mangel på logistikk Karnincic har studert det kroatiske sjømatmarkedet over tid, og er klar på hva som må til for å skape vekst i sjømatkonsumet i hele landet.

-Etterspørselen er liten i den nordlige delen av Kroatia, men tradisjon for å spise blir heller ikke skapt. Den største utfordringen er mangelen på organisert transport til den nordlige delen av landet. Fisken kommer i all hovedsak til Zagreb, men når sjelden byer som Slavonija øst for hovedstaden. Dette gjelder også importert sjømat, som normalt kommer frosset.

 

-Den har en lavere status og kvalitet enn fersk sjømat, og er derfor ikke like ettertraktet.

 

Trenton F. Trenton

LAB: Firmaet har eget laboratorium hvor teknikere jobber med å utvikle nye smakssammensetninger og produkter. Foto: Trenton

 

Gamle tradisjoner Trenton, som ligger i det sørvestlige Kroatia, ble startet opp i 1994, og startet først med å kjøpe oliven for produksjon av olivenolje. Kort tid etter utvidet bedriften sitt sortiment til også å gjelde bordoliven, kapers og salted ansjos. Dette er delikatesser i lokale områder der oliven vokser. Like etter tusenårsskiftet startet bedriften med å utvikle produkter innen røkt fisk, som hadde tilknytning til Middelhavet, og ulike fiskepateer.

 

-Vi begynte å røyke fisk basert på en gammel tradisjonell, en nesten glemt måte å konservere fisk på, som var svært populær i dette området. Vi introduserte også en rekke fiskepateer, laget av fisk med høy kvalitet, som produseres med en kombinasjon av fersk fisk og lokale krydder og urter, forteller Karnincic.
Fokus på kvalitet Hun kan avsløre at oppskriften på pateen fikk de av noen entusiastiske lokale innbyggere i byen Split, og i 2007 fikk de den prestisjetunge kroatiske matvareprisen Croatian Quality for produktet.

 

-Hele tiden har vi hatt fokus på kvalitet, og har brukt eksperter fra både Kroatia og utlandet for assistanse i produksjonen. På den måten har vi klart å produsere produkter av høyeste kvalitet og helsemessig standard, sier hun. En kombinasjon av kvalitet og overkommelige priser har gjort at bedriftens kundegrupper øker kontinuerlig, både blant helseentusiaster og i folk gourmetmat-bransjen.

 

-Vår hemmelighet er at vi bruker minimalt eller ingen tilsetningsstoffer. Produksjonen foregår også på relativt lav temperatur, og vi følger tradisjonelle oppskrifter fra området ved Middelhavet. De viktigste forutsetningene er likevel ferske råvarer av høy kvalitet.

Trenton F. Alf Fagerheim

Administrerende direktør Lada Karnincic på deres stand under Seafood Barcelona. Foto: Alf Fagerheim

 

Større muligheter Selv om Kroatia ble medlem av EU 1.juli 2013 er hjemmemarkedet fortsatt bedriftens satsingsområdet, men Karnincic forteller at produktene deres er typiske Middelhavsprodukter som selges til Italia, Spania og Portugal.

 

-Vi har planer om å komme oss sterkere inn på EU-markedet først og fremst. Det var veldig vanskelig tidligere, men nå er vi blitt medlem av EU og muligheten er adskillig større. Dessuten vil det være stort også å kunne eksportere våre produkter til Norge. Vi stoler på at kvaliteten av våre produkter vil bane vei i markedet. Pris og kvalitet vil tiltrekke kundene, tror hun.

 

-Det som taler i vår disfavør er at Kroatia foreløpig ikke har noe anerkjent rykte innen sjømatproduksjon, og det vil trolig ikke endre seg drastisk i den nærmeste fremtiden. Det betyr at vi må bruke mye ressurser for å nå ut til kundene.

Trenton F. Trenton

Fabrikken ligger i et eget industriområde i Donji, nær den mer kjente turistbyen Split i Kroatia. Foto: Trenton

 

Pris er avgjørende Den norske eksporten til Kroatia har begrenset seg til tørrfisk, torskefilet og laks i små mengder. Norsk laks og torsk har de selvfølgelig vurdert i produksjonen, men prisnivået var avgjørende for valg av råstoff innrømmer Karnincic.

 

-Vi vet at norsk laks og torsk er av meget god kvalitet, men prisnivået er for høyt for oss. Vi innså at laks fra Chile og torsk fra russiske skip er av like god kvalitet, og samtidig er prisene overkommelige for oss, avslutter hun.

 

Fakta Trenton:

Startet i 2004, og er lokalisert nær byen Split.

Kontor og lager i Zagreb og Rijeka.

Har om lag 60 ansatte.

Omsetning på 7 millioner euro per år.

Produserer fiskeprodukter med tilknytning til Middelhavet.

Selger produktene til supermarkedkjedene i hjemlandet, og eksporterer til EU, USA, Japan og Kina.

Ble IFS-sertifisert av TUV i 2012.

INGEN KOMMENTARER

Comments are closed.