DEL

Grovfjord Mekaniske Verksted har spesialisert seg for nybygg til oppdrettsnæringen. Det ga verftet kontrakter for 120 millioner kroner siste halvår i fjor.


( 11.09.2014 )

Det utgjorde 75 prosent av kontraktene som verftet signerte, og stadig flere oppdrettere retter nå blikket mot Grovfjorden når de skal investere i nye servicefartøy. Nytt regelverk og ny teknologi gjør at pågangen for større båter er i ferd med å fylle ordrebøkene.

 

Større båter

Daglig leder hos GMV, Bård Meek-Hansen, forteller at de merker at flere kunder ønsker større service- og røkterbåter etter at et nytt regelverk åpnet opp for fartøyer opp til 23,99 meter, samtidig som utviklingen innen næringen krever større og andre båttyper.

 

– Vi merker større pågang fra flere oppdrettskunder som ønsker bygd større og kraftigere oppdrettsfartøy, forteller Meek-Hansen.

 

– Mange innen næringen har gamle og små båter som de derfor ønsker å fase ut. De eldre båtene henger ikke med utstyrsmessig, hvor de siste års båter er bygd med kraftigere vinsjer enn tidligere.

 

Han forteller at dagens båter bygges ofte med 60 tonns vinsj og 90 og 23,5 tms kraner. Disse står i sterk kontrast til de første båtene i Grovfjord-serien som var små båter med en lengde og bredde på 11 og 4 meter og med en 7 tonns vinsj.

Grovfjord Mekaniske Verksted F. Alf Fagerheim

Karet fylles med vann før aluminiumsplatene skjæres til.

 

Millionkontrakter

Grovfjordbedriften er ikke redd for den økende konkurransen fra utenlandske verft i Baltikum, Polen, Kroatia eller Kina, og har det siste året inngått flere store millionkontrakter med blant andre Lerøy Aurora, Nordlaks Transport, Bremnes Seashore AS, Salaks AS, Wilsgård Fiskeoppdrett og Håløy Havservice AS.

 

-Oppdrettsnæringen er vår viktigste kundegruppe og marked for oss, fastslår Meek-Hansen.

 

– Vi prosjekterer og bygger derfor båtene selv etter kundenes behov, og følger båtutvikling intenst for å være mest mulig konkurransedyktig. Det hittil siste servicefartøyet som er levert fra Grovfjord, gikk til serviceselskapet Trollvika Drift AS, som eies av Sørrollnesfisk AS og Northern Lights Salmon AS, i Astafjorden. Dette hadde byggenummer 101 og ble levert i april.

 

Omstilling

I 1999 bestemte ledelsen ved verftet seg for å legge om driften og satse fullt og helt på nybygg av aluminiumbåter, og spesialiserte båtene i hovedsak for oppdrettsnæringen. Samme året bygde de den første aluminiumbåten, en 14,5 meter stor røkterbåt med en 14 tonns vinsj, for Northern Lights Salmon. I ettertid var dette en omstilling som har gjort verftet innerst i Grovfjorden i Sør-Troms til en av landets største leverandører av service- og røkterbåter. Siden tusenårsskiftet har GMV levert over 70 nybygg til landets oppdrettsnæring.

Grovfjord Mekaniske Verksted F. Alf Fagerheim

Grovfjord-bedriften har fått betydelig flere byggeoppdrag både for oppdretts- og vindfarmnæringen.

 

Ny og større hall

For bare fire år siden hadde bedriften en omsetning på 50 millioner og omkring 30 ansatte. I dag er omsetningen over tredoblet, og verftet er den største private arbeidsplassen i Skånland kommune, med sine om lag 70 ansatte. Verftet har dessuten siden 2007 investert over 36 millioner kroner i to nye produksjonshaller og slipp, verksteder, utstyr og oppgraderinger av bygningsmassen. En ny produksjonshall på 90 x 22 meter med en innvendig dokk på 30 meter og 120 tonns traverskrankapasitet stod ferdig tidligere i år. Det gjør at de nå kan bygge fartøyer opp til 32 meter på en mer effektiv måte.

 

Bygger større servicefartøy

I fjor høst inngikk de en historisk kontrakt med Nordlaks Transport, som er eid av Inge Berg og Nordlaks, for bygging av to store servicefartøy i katamaranklassen til oppdrettsbedriften. Fartøyene vil være historiske i nasjonal målestokk. Med en størrelse på 20 x 10,8 meter vil de være de første i Norge over 15 meter, og med 150 og 32 tm kraner, 60 og 10 tonns vinsjer er de bygget for fremtiden innen næringen. Motorytelsen er heller ingen ting å si på med sine to Scania DI16 70M-motorer med 680 HK, som leveres med vribare propeller.

 

Komfort i høysete

Komforten i de nye store servicebåtene er godt over dagens standard sammenlignet med mindre servicebåter. Rorhus med eget kontor og sofagruppe, fire lugarer, garderobefasiliteter, bysse og messe, samt kombinert verksted og ROV-garasje er bare å nevne noe av det som venter Nordlaks-ansatte som skal benytte båtene. Den første servicebåten leveres i juli, mens nummer to leveres ikke før i september.

Grovfjord Mekaniske Verksted F. Alf Fagerheim

Sjette vindfarm-katamaran for det danske offshorefirmaet Northern Offshore Service er klar for levering.

 

Nye kunder

De siste årene har verftet også tegnet kontrakter med kunder innen andre næringer. I 2012 stod kontrakter med danske offshorefirma for 85 millioner kroner av en total omsetning på 145 millioner kroner. Bedriften har i løpet av de to siste årene bygget seks vindfarmkatamaraner, og to nye er under bygging. Båtene, som benyttes til service og personell, er med en lengde og bredde på 22,4 x 7,6 meter større enn oppdrettsbåtene. Katamaranene som nå er under bygging får en lengde på hele 27 meter.

 

-For to år siden merket også vi konsekvensene av de lave lakseprisene, ettersom næringen var nøktern med å bygge nytt og vi fikk ikke mange nok oppdrag, sier Meek-Hansen.

 

-Da kompenserte vi med å ta oppdrag for å bygge servicebåter for vindfarm. Meek-Hansen uttaler at markedet for denne typen båter er betydelig, og de vil satse mye i årene som kommer for å styrke verftets posisjon via utvikling av nye fartøystyper og bedret konkurranseevne.

INGEN KOMMENTARER

Comments are closed.