DEL

”Sulebas” var hele 3,5 måneder forsinket fra skrogverftet i Latvia, og var ikke en gang helt ferdig da daglig leder Svein-Tore Eide ved Solund Verft AS bestemt at nå var det nok, bestilte slepebåt og fikk fartøyet på kurs mot Solund, selv om det bare var et skall med innsatt aksling og ror som seilte av gårde. Men utrolig nok klarte verftet å ta inn to måneder av forsinkelsen, både til egen og reders store tilfredshet.


( 03.04.2014 )

Hovedårsaken til den raske innhentingen var en smart logistikkløsning under utrustningen der nærmere 90 personer, med verftets egne fast ansatte (40) og underleverandører, var i sving om bord på ulike områder av fartøyet. Det ble skåret to hull i skroget, i forskipet og akterskipet, slik at de hadde til sammen tre ulike tilkomster til båten. Det betød at de som holdt på med RSW installasjonene og annen utrustning, kunne jobbe i fred og få transportert utstyr inn, uforstyrret fra hektisk arbeid på andre deler av fartøyet. Det samme gjaldt de som jobbet i akterskipet med innredning, maskiner og annet utstyr.

 

Et annet viktig element for å være i stand til å hente inn noe av forsinkelsene, er verftets nye skipshall, som gjorde at alt arbeid på båten kunne utføres under tak under tempererte forhold. Skroget til ”Sulebas” ankom Solund Verft 16. september i fjor. Opprinnelig overleveringsdato var i følge kontrakten 15. januar. Siden denne datoen var umulig å klare, satte de seg et nytt mål, 15. februar. Men så fikk de en liten brann om bord, pluss at det ble noen forsinkelser på utbedringer i henhold til godkjenninger. Selv om dåpen ble 22. februar, ville ikke båten sette kursen mot fiskefeltene før i begynnelsen av mars.

 

-Vi er godt fornøyd med utrustningsjobben og det ferdige resultatet. ”Sulebas” har vært en komplisert jobb, og den desidert største og mest kompliserte vi noen gang har hatt, sier daglig leder Svein-Tore Eide ved Solund Verft AS.

 

Bedriften han leder har tradisjonelt vært et reparasjonsverksted som tar seg av klassing, reparasjoner og ombygginger. De har også bygget mindre oppdrettsbåter. Samt 2 kabelferjer der den siste ”Hisarøy” som levert sist september, er den første hel drevne batterielektriske ferjen noen sinne. Men de har lenge villet inn i utrustningsmarkedet, og den nye hallen på 65 meters lengde har gjort anlegget langt mer attraktivt for denne type oppdrag. De har imidlertid en vektbegrensning på rundt 1.000 tonn på liften som setter skipene tørt på anlegget. Men det kan nevnes at ”Sulebas” er på lettskipsvekt rundt 600 tonn, så de har fortsatt litt å gå på når det gjelder størrelse.

 

Svein-Tore Eide forteller at denne store utrustningsjobben har gitt mersmak, og at de allerede har regnet på flere lignende jobber, og at de har lagt godt an i konkurranse med andre norske utrustningsverft uten av prosjektene ble realisert. Men han forteller at det nå er litt rolig i markedet for nybygg, og i påvente på en bedring satser de videre på det de er spesialister på, reparasjoner og ombygginger.

 

Men det står imidlertid en stor utrutningsjobb igjen i denne omgang. Det er fartøyet ”Vesterhav” av samme størrelse som ”Sulebas”, men uten fabrikk, til Vesterhav AS i Bulandet. Kontrakt ble skrevet samtidig for de to nybyggene fra Sogn og Fjordane. Til liks med ”Sulebas” er også ”Vesterhav” kraftig forsinket fra skrogverftet Riga Shipyard i Latvia. Ankomstdato til Solund Verft AS for sistnevnte er tidligst rundt 7.- 9. mars og nybygget vil bli overlevert i løpet av juli, regner Svein-Tore Eide med.

 

Han forteller at de utenom dette har bra med oppdrag, men ingen langsiktige, som heller ikke er vanlig i reparasjonsmarkedet. Men Solund Verft AS har investert 40 millioner kroner i ny hall og andre oppgraderinger på verftsområde for å gjøre det mer attraktivt for alle typer oppdrag. Eierne har også andre spennende planer for fremtiden, som foreløpig ikke er klare til å bli offentliggjort. Lederen ser lyst på fremtiden, og han har stor tro på at de skal klare seg godt også i årene som kommer. I fjor og i år vil Solund Verft passere 100 millioner kroner i årlig omsetning, som følge av de to nybyggene. Ellers ligger normal omsetning på rundt 70 millioner, får Kystmagasinet opplyst hos Svein-Tore Eide.

 

INGEN KOMMENTARER

Comments are closed.