DEL

Kystmagasinet har vært om bord i den nye, flotte snurperen/tråleren MS Vendla, som i dag ligger ved kai hos utrustningsverftet Fitjar Mek. Verksted. Skipet er i all hovedsak ferdig, og det gjenstår bare noen små justeringer og prøvefisketur før dåp 24. august.


( 08.08.2013 )

[raw]

Når dåp skjer er det temmelig nøyaktig 14 år siden Austevoll rederen Nils Olai Østervold fikk overlevert forrige Vendla (68,10 m x 12,60 m) fra Karmsund Maritime Service AS 4. september 1999. Vi var om bord den gangen også, og hadde en større reportasje i Kystmagasinet nr. 4 det året.

Bas Morten Njåstad slapper av i salongen på den store broen. Han er godt fornøyd med nybygget og fasilitetene om bord.

 

 

Vendla ved kai ved Fitjar Mek. Verksted.

 

 

Nye Vendla er både lengre, bredere og langt mer moderne enn gamlebåten. Hovedmålene er 76, 4 x 15,6 meter). Prisen har også mer enn doblet seg på disse årene, som i 1999 var på rundt 100 millioner kroner. Nybygget er designet av Wärtsilä Ship Design Norway AS, og det nye fiskefartøyet har fått et skrog med unik lasteevne og stort fartspotensial. Selv med full fiskelast, alt bruk om bord og smekkfulle bunkerstanker vil det være god margin til øverste lastemerke.

 

Toppfarten er målt til 18,3 knop med 6.400 kW (8704 hk) på propellen. Man har også registrert 13,8 knop bare på hjelpemotoren gjennom Rolls Royce sitt HSG dieselelektriske system. Vi har en større reportasje fra nye Vendla i kommende utgave av Kystmagasinet, som vil være i salg i Narvesen 12. september. Under gir vi våre lesere noen smakebiter.

Messe og salong og en ordinær mannskapslugar, som også er utstyrt med en tre seters sofa i forkant av bildet.

 

Fitjar Mek. Verksted (bildet) har hatt ansvar for bygging og utrustning av nye Vendla. Skroget er bygget i Polen mens utrustningen er gjort ved verkstedet på Fitjar.

 

 

[/raw]

INGEN KOMMENTARER

Comments are closed.