DEL

Flere franskmenn skal nå få øynene opp for den høye kvaliteten på norsk torsk gjennom en massiv kampanje fra Norges Sjømatråd.


( 03.07.2014 )

Norges Sjømatråd satser nå stort på norsk torsk i det franske markedet. Satsningen inkluderer mediakampanje om torsk, tilstedeværelse i supermarkedene og økt fokus mot fiskehandlere og HoReCa-leddet. Tidligere i år gjennomførte sjømatrådet en annonsekampanje i det mest innflytelsesrike franske magasinene for å la franskmenn bli bedre kjent med torsken.

 

– Kampanjen følger de samme linjene som laksekampanjen vi hadde i høst, og retter seg mot bevisste forbrukere, som er opptatt av mat, matproduksjon, opprinnelse og kvalitet. I Frankrike er det fokus på dette, og det har vist seg å være viktig å gi forbrukerne tryggheten om at den norske torsken er fisket på bærekraftig og tradisjonsrikt vis, og at torskens naturlige omgivelser i Barentshavet sikrer at forbrukerne får et produkt av ypperste kvalitet, sier fiskeriutsending Maria Grimstad de Perlinghi i Paris.

 

Skrei har også vært et av satsningsområdene overfor franskmennene. Sjømatrådet tok med den franske kokken Thibault Tournaire og Quentin Caillot, den tredje største matbloggeren i landet for å vise dem hvor skreien kommer fra. Norges sjømatråd holdt også en kick off på den trendy resturanten Tournaire – The Fish Club – med norsk skrei. I etterkant satte Tournaire skrei på menyen.

 

– Det er fortsatt en utfordring å få supermarkedkjedene til å sette logoen både på ferdigpakket og fersk torsk. Det er en god del islandsk torsk i det franske markedet og kjedene trenger bare å oppgi enten sonen North-East Atlantic eller FAO27 på produktene. Naturligvis er dette enklere for kjedene, men vår oppgave er på sikt å gjøre dem så lojale mot norsk torsk at de velger å fronte dette med Norge-logoen.

 

 

INGEN KOMMENTARER

Comments are closed.