DEL

Kystmagasinet 8.13: Det var tynt i rekkene av norske sjømateksportører på Asian Seafood Exposition i Hong Kong i september, faktisk så tynt at vi måtte på paviljongen til Singapore for å finne den eneste norske utstilleren (utenom oss selv), Snorre Food Pte Ltd. Selskapet er nemlig eid av nordmannen Frank Næsheim, og det meste av fisken og sjømatproduktene han selger, kommer fra Norge.


( 26.11.2013 )

[raw]

Snorre Food har hovedbase i Singapore, og det er også her Næsheim i dag bor og har bodd de siste 27 årene. Han dro fra Norge til Asia for å høste mer erfaring fra restaurantbransjen og lære mer om asiatiske mattradisjoner, kom fra en god jobb som kjøkkensjef på gourmetrestauranten Bagatelle i Oslo, en av de få restaurantene i Norge med Michelin-stjerne. Oppholdet i Singapore ble litt lenger enn opprinnelig planlagt. Han begynte som kjøkkensjef og medeier i en nystartet norsk restaurant i Singapore, Vikings, beliggende på anerkjente Ochard Road.

 

Domstein var med
Den fikk raskt et godt rykte i markedet, og et svært godt belegg. Men grunnet svært høy husleie dyre kvalitetsprodukter på råvaresiden, ble det vanskelig å få økonomi i driften. Etter tre år bestemte de seg for å legge ned restauranten og heller satse på handelsselskapet Snorre Food. Frank Næsheim ble direktør i selskapet, som han også var medeier i. Av andre store eiere var den store thailandske hotellkjeden Dusit Thani og det norske fiskeriselskapet Domstein. Hovedsatsningen var import av sjømat fra kaldtvannsområder, hovedsakelig fra Norge, for videresalg til land i Asia, etter ide fra Næsheim.

Snorre Food hadde stand på paviljongen til Singapore. Her er Frank Næsheim i samtale med besøkende på standen.

 

Dette ble et konsept som slo godt an, og i 1995 var den norske gründeren i stand til å kjøpe ut det Thailandske selskapet, og senere også Domstein. I dag er Frank Næsheim 100 prosent eier av Snorre Food, med stort sett det samme forretningskonsept som i startfasen. Årene siden den gang har vært forretningsmessig gode, noe som har gjort selskapet i stand til å etablere sine egne moderne lokaler, med kontorer, fabrikk, kjølelager og fryselager i Fishery Port Road i Jurong, et steinkast fra Singapore sitt store fiskemarked, og en halvtimes kjøretur fra sentrum av byen.

 

Kjøpte eget anlegg
Det er seks år siden han kjøpte sitt eget anlegg. I fabrikken produserer de blant annet filet og ulike ferdigprodukter av laks, torsk, makrell, blåkveite og andre arter for restaurant- og flycateringmarkedet. Sistnevne har etter hvert blitt en stor kundegruppe, og mer enn 50 prosent av selskapets import går videre bearbeidet til cateringselskapene for de store flyselskapene. Snorre Food har alle de store flyselskapene i Asia som sine kunder, i tillegg til flyselskaper i Midt-Østen. Næsheim forteller at dette har vært et vanskelig marked å komme inn på, med svært strenge krav til matsikkerhet og pressede priser. Men en målrettet satsning og strømlinjet produksjon i moderne lokaler, har etter hvert gjort dette til en suksess for selskapet.

Snorre Food hadde velkjente pakninger for oss nordmenn i utstillingen for nye produkter på Asian Seafood Exposition.

 

Norge er fortsatt det klart største importmarkedet for Snorre Food. I fjor kjøpte han fisk og skalldyr for 65-70 millioner kroner fra ulike norske selskaper, både laks, torsk, blåkveite, breiflabb og mange andre arter, noen frosne og andre ferske. Ved anlegget i Singapore har han også tanker for levende lagring av blåskjell, kamskjell, krabbe og andre skalldyrarter, også disse artene importert fra Norge. Hovedmarkedet for skjell og skalldyr er Singapore. Men det går også litt til Malaysia og Indonesia.

 

Fornøyd med utvikling
Når det gjelder fisk og sjømatproduktene eksporteres disse videre til 13-14 land i Asia, fra Singapore og landene rundt, blant annet Kina, Malaysia, Indonesia, Filippinene, Thailand, Myanmar og India. Næsheim føler at selskapet er svært godt lokalisert i forhold til hvor den mest rivende utviklingen i verden høyst sannsynlig kommer å skje i fremtiden. Han har opplevd jevn vekst i både aktivitet, omsetning og resultat de siste årene, og han er godt fornøyd med utviklingen. I fjor omsatte Snorre Food de totalt for 165 millioner norske kroner, med et tilfredsstillende resultat. Det kan nevnes at selskapet i dag har 52 ansatte.

 

-Relasjoner og vennskap betyr mye her nede. Men har du først kommet inn i varmen og oppfører deg ordentlig, blir du værende som kunde. Det har flere som har forsøkt å konkurrere med meg som leverandør til ulike selskaper her nede fått merke, smiler Frank Næsheim.

 

Vanskelig å måle
Snorre Food hadde en stor utstilling på Singapore sin paviljong på sjømatmessen i Hong Kong i september, og de var tre personer på stand de dagene arrangementet varte. Da vi snakket med Næsheim siste dag på messen, var han usikker på utfallet av deltakelsen. Han synes messen var brukbar besøkt. Likevel er responsen normalt vanskelig å måle før en stund etter messen. Næsheim forventer ikke så mye fra Asian Seafood Exposition, men får de to-tre nye kunder er de godt fornøyd.

 

Det er ikke bare i Singapore og store deler av Asia den opprinnelige kokken fra Stavanger har skapt seg i navn og et godt rykte både for seg selv og selskapet Snorre Food. Han er også godt kjent i norske kokke- og restaurantkretser gjennom tidligere et nært samarbeid med kjendiskokkene Eyvind Hellstrøm og Lars Barmen. Og hvert år arrangerer han en stor lutefiskmiddag i Singapore, tilberedt av norske kokker, med en rekke kjente personer fra Norge på gjestelisten.

 

Frank Næsheim lengter av og til tilbake til Norge, men trives likevel godt i Singapore. Han er relativt nygift (i vår) for andre gang med en kvinne fra Singapore. Når hjemlengselen blir for stor tar han en tur i fryselageret sitt, som holder minus 25 grader, for å bli minnet på hvordan det kan være der hjemme. Da går hjemlengselen over. Ellers er han på besøk til Norge tre-fire ganger i året, til forretningsforbindelser og familie. Det hjelper også.

 

[/raw]

INGEN KOMMENTARER

Comments are closed.