DEL

To store sjømatmesser er gjennomført dette året, Boston 10.-12 mars og Brussel 23.-25 april. Førstnevnte er ingen stor messe hva gjelder norsk deltakelse, mens Brussel er et must for alle som har noe med sjømat å gjøre, med rundt 90 norske firma med egne stands.


( 13.05.2013 )

[raw]

Ut fra responsen å dømme ble European Seafood Exposition og Seafood processing Europe nok en suksess for de fleste norske deltakerne. Den norske paviljongen var i år større enn noen gang, med deltakelse fra i 50 firma, i tillegg til arrangøren selv, Innovasjon Norge og Norges sjømatråd.

Litt av messeområdet en stund før åpning på messens tredje dag.

 

Nytt av året er at paviljongen var trukket helt frem til inngangspartiet i den best besøkte hallen, hall 5, mens gourmetrestauranten lå på samme sted, denne gangen midt i den store paviljongen. Dermed var store bannere med navnet Norge og flotte bilder av norske fiskefartøy og norsk natur det første som møtte de besøkende som kom utenfra. Denne hallen er blant de best besøkte av de 11 hallene på messen. Det var også flere andre norske sjømatselskaper spredt rundt i denne hallen, blant annet Nils Sperre, Marine Harvest og Grieg Seafood.

 

 

 

Bilder over: Det var hektisk aktivitet på alle de norske standene i hall 5 de første to messedagene.

 

Grieg Seafood var ett av de norske firmaene som hadde valgt å stå utenfor den norske paviljongen. Det samme gjaldt Marine Harvest.

 

Fortsatte du rett nedover til enden av hall 5 og over i den neste møtte du Arena Nordland sin paviljong med i alt 19 deltakende firma fra den nordlige regionen. Dette er et samarbeid mellom Nordland fylkeskommune og de deltakende bedriftene, og kort sagt en felles Nordlands-avdeling og en hyppig besøkt paviljong. En egen kjøkkenavdeling med profesjonelle kokker som serverte velsmakende smaksprøver fra regionen, bidro selvsagt til dette. Men fellesstanden hadde mange spennende firma, både store og små, som tilbød det meste fra havet, både av oppdrettede og villfangede arter.

Arena Nordland hadde en egen stor fellesstand med 19 deltakende firma. De hadde også med egne kokker og serverte smaksprøver av ulike fiskeslag.

 

Nytt av året er at Innovasjon Norge og Norges sjømatråd også arrangerte fellesstand i prosesshallen. Denne hallen har blitt stadig mer populær de siste årene, og stadig bedre besøkt. Det gjaldt også i år, i alle fall de to første messedagene. På den norske paviljongen deltok i alt 14 firma, som tilbød utstyr og produkter for alle typer prosesser og logistikkløsninger. Til og med Mustad Longline hadde egen stand, og hadde stort utbytte av sin deltakelse. Det er tydelig at stadig flere har skjønt at det ikke bare er innkjøpere i sjømatbransjen som besøker messen i Brussel, men også fiskere og andre representanter for fiskebåtrederier.

Den norske paviljongen i prosesshallen hadde 14 deltakende firma.

 

Sjømatmessen i Brussel er verdens største i sitt slag, og den er et globalt utstillingsvindu for alt som har med sjømat å gjøre. I år deltok 1.694 utstillere fra 76 land, fordelt på 11 store haller. Rundt 25.000 besøkende ble registrert innom dørene de tre dagene arrangementet varte. De to første dagene var det rimelig fullt i gangene rundt standene, i de fleste hallene, mens dag tre var langt mer rolig. Men noen benyttet tydeligvis en rolig dag til å besøke stands som ellers var fullsatt av gjester, og fikk utbytte av det. Fiskeri- og kystminister Lisbeth Berg-Hansen besøkte de norske fellesstandene en av dagene, og hun kastet også glans over Innovasjon Norge og Norges sjømatråd sitt 20-års jubileum som deltakere på messen med fellesstand.

Coldwater Prawns of Norway hadde satset på gjennomført design både når det gjelder form og farge på møbler og klær. Fra venstre sjefen selv Knut Helge Vestre, flankert av Kolbjørn Pettersen og Hans Bakken.

 

Det kan til slutt nevnes at arrangøren av denne stormønstringen i Brussel, Diversified, har endret datoen for messen neste år, fra slutten av april til 6.- 8. mai. De har også endret navn på arrangmentet til Seafood Expo Global og Seafood Processing Global. Navneendring er også gjort for de årlige messene i Boston, i Hong Kong og Barcelona. De nye navnene er som følger: Seafood Expo North America/Seafood Processing North America, Seafood Expo Asia og Seafood Expo Southern Europe.

Dette var det første som møtte de besøkende til hall 5 om de kom utenfra.

 

[/raw]

INGEN KOMMENTARER

Comments are closed.