DEL

Seafood Expo Global i Brussel denne uken markerte startsskuddet for Norges sjømatråds markedssatsning på norsk torsk i Kina.


( 08.05.2014 )

Norges sjømatråds administrerende direktør Terje E. Martinussen innledet møtet om Sjømatrådets markedssatsing på torsk i Kina i går.

– Sjømatrådet tar oppgaven vi har med å finne og utvikle nye markeder for norsk sjømat, svært alvorlig. Vi har satt av et eget budsjett for dette. Det gjør at fiskeriutsending Sigmund Bjørgo i Kina kan tenke mange flere muligheter enn tidligere, og derfor er vi her i dag. 

 

Sterk vekst i konsum av importert sjømat

Kina har vist en sterk vekst i konsum av importert sjømat over de siste fem årene. Trenden har vært drevet av økt kjøpekraft, større middelklasse, internasjonalisering, bekymring for matvaretrygghet på kinesiske varer, og statusen ved å konsumere importert sjømat.

 

41 representanter fra eksportbedrifter, salgsorganisasjoner og virkemiddelapparatet var tilstede for å være med på oppstarten av prosjektet. Interessen var enorm og fiskeriutsending Sigmund Bjørgo fortsatte møtet med å presenterte den dyptpløyende markedsanalysen som starter i disse dager. I fem faser skal Sjømatrådet kartlegge styrkene og svakhetene for norsk torsk i viktige målgrupper i Kina. Det første steget er kinesiske kokkers evaluering av norsk torsk.

 

– Timingen er perfekt for en slik satsing, med stor tilgang på torsk. Nå har vi en mulighet for å utvide markedet for norsk torsk, så vi skal definitivt være med i dette prosjektet, uttalte Stian Hjelle i Arctic Linefish, som var meget fornøyd med det han fikk høre på møtet. 

 

 

INGEN KOMMENTARER

Comments are closed.