DEL

I fjor kjøpte nordmenn sushi på restauranter, kiosker og butikker for nesten 600 millioner kroner. Nå spiser vi snart sushi like ofte som franskmenn.


( 05.05.2013 )

[raw]

Nordmenn kjøpte sushi i restauranter og butikker for 594 millioner kroner i 2012. Dette er 25 prosent mer enn året før, viser tall fra Norges sjømatråd. Det er spesielt sushibrettene i hyllene på kiosker, bensinstasjoner og butikker som frister. I fjor kjøpte vi sushi for 189 millioner kroner fra slike salgssteder, noe som er en vekst på 28 prosent fra året før.

 

– Når sushi nå er blitt maten du tar med deg mellom møter eller på toget, er den også blitt allemannseie. Det er de ferdige sushibrettene som har bidratt mest til at nordmenn spiser stadig mer fisk på ris. Den neste store bølgen vil nok være hjemmelaget sushi, sier Lisbeth Bjørvig Hansen i Norges sjømatråd.

 

Konkurrerer med franskmenn
Tre av ti nordmenn oppgir i undersøkelser at de spiser sushi ofte, det vil si minst to til tre ganger i måneden. Dette er nesten like mange som i Frankrike, der fire av ti svarer at de spiser sushi like ofte.

 

– For noen få år siden var vi stolte over at sushi var så populært i Frankrike at cateringbedriftene leverte mer sushi enn pizza hjemme hos franskmenn. Nå er vi i ferd med å ta dem igjen, sier Bjørvig Hansen.

 

Flere sushirestauranter
Nordmenns sushiappetitt blir ikke kun dekket med at vi velger sushi oftere. Det kommer også stadig flere sushibarer og restauranter med sushi på menyen. Hvert år siden 2005 har det kommet om lag 15 nye sushirestauranter, og i dag kan nordmenn velge mellom om lag 200 spisesteder med sushi på menyen.

 

De siste årene har sushirestaurantene spredt seg fra Oslo til mindre byer og steder. Sushitrenden i Norge startet i Oslo, og det er selvfølgelig her de fleste restaurantene finnes. Nå trenger man imidlertid ikke gå langt for å spise sushi verken i Bergen, Stavanger, Trondheim – eller for så vidt på enda mindre steder som Kongsberg og Geilo.

 

– Dette er den samme bevegelsen som vi har sett for andre mattrender. Da pizzaen kom til Norge, startet den på restauranter i Oslo. Deretter beveget den seg til restauranter på mindre steder og etter hvert også  hjem til norske kjøkkenbord, sier Bjørvig Hansen.

 

Undersøkelsen «Utviklingen i sushimarkedet i Norge» er en årlig undersøkelse laget for Norges sjømatråd av Sissel Flesland Markedsundersøkelser AS. For storhusholdninger er tallene i undersøkelsen estimert fra innrapporterte omsetningstall til SSB og Brønnøysundregistrene, mens det er benyttet tall fra spesialgrossister for dagligvarebutikker, kiosker og bensinstasjoner. Frekvensopplysningene er hentet fra «Forbrukerundersøkelsen Sushi 2012» som Norges sjømatråd har gjennomført i samarbeid med matforskningsinstituttet Nofima.

[/raw]

INGEN KOMMENTARER

Comments are closed.