DEL

Kystmagasinet 1.15: Når den spanske fiskehandleren Luis Làzaro Aranda hører ordet skrei smiler han og blir veldig engasjert. Skrei er hans personlige favoritt, og han gleder seg til skreisesongen er i gang igjen.


( 27.02.2015 )

Mens skreieventyret pågikk utenfor Vesterålen og Lofoten sist vinter hadde Luis sitt eget skreieventyr i Valencia. I løpet av januar og februar solgte han 40-50 kilo skrei hver dag. Og ifølge Luis er kundene hans minst like begeistret for skreien som han selv.

 

God respons

-Responsen fra kundene var meget god. Det samme var kvaliteten på skreien, forteller han og viser fram en skreibrosjyre på spansk som Norges Sjømatråd står bak. Tross en utsalgspris på 14 euro per kilo hos Luis, la dette ingen demper på salget. Nå går han bare og venter på at skreifisket utenfor kysten av Nord-Norge skal starte opp igjen, og han håper vinterens fiske blir minst like bra som sist vinter. Luis er godt oppdatert på det norske fisket, og vet at skreisesongen er kort. Likevel håper han å kunne få tilgang til fersk torsk i større deler av året, ikke bare i vintermånedene.

MERCADO

Den nyrestaurerte mathallen Mercado Colòn ligger i et mer fasjonabel strøk i gamlebyen. Her finnes gourmetbutikker, restauranter og fiskehandler Luis Làzaro Aranda.

 

Variert utvalg

Det er ikke bare skrei og torsk som finner veien fra Norge og til fiskedisken til Luis i markedshallen Mercado Colòn i Valencia. Laks, breiflabb og lysing er selvskrevne fiskesorter i fiskedisken hans, og daglig kost for sjømathungrige spanjoler. Hos Luis får man norsk laks til rundt 14,80 euro/kilo, mens prisen ligger noen euro under hos fiskehandlerne ved den andre mathallen, Mercat Central, bare noen steinkast unna. I perioden august til oktober kan man også finne norsk breiflabb i Valencia. Den norske breiflabben er betydelig større og dyrere enn den som spanske fiskere fangster utenfor nordvestkysten av Spania. Men selv til en kilopris på rundt 40 euro er dette en populær matfisk skal man tro Luis.

SERVICE

God kvalitet og service er viktig for Luis Làzaro Aranda. Her sammen med Valentina Gimenez.

 

-Norsk breiflabb er mellom 8 og 12 kilo, og kvaliteten er meget god, forteller han. Også kongekrabbe har han god kjennskap til, og i november og desember er kongekrabbe et fast innslag hos Luis.

 

Den mest populære matfisken blant spanjolene er lysing. Dette gjelder også i Valencia-området, og han forteller at det er den han selger mest av hver dag.

 

-Som med all fisk vil kundene ha den partert opp enten i filet eller skiver, men vi selger også avskjær og tunger, forteller han. Tunger av lysing skal, ifølge Luis, være en delikatesse, som frityrsteikes og serveres med ulikt tilbehør.

FASTE KUNDER

Daglig betjener Paco Domenech (fra venstre), Valentina Gimenez og Luis rundt 120 kunder. Mange av disse bor i bydelen rundt mathallen og er faste kunder hos Luis.

 

Faste kunder

I 40 år har familiebedriften Martin & Mary holdt til i markedshallen på Mercado Colòn, som ligger i et av de mer fasjonable strøkene av gamlebyen. Det gjør at folk gjerne betaler litt mer for fisk og sjømat enn de som handler ved Mercat Central. Det var Luis sine foreldre, Martin og Mary, som i sin tid startet bedriften, som han nå driver sammen med sin bror. De er eneste fiskehandlere i markedshallen, og har daglig rundt 120 kunder. Mange av dem er faste kunder som bor i bydelen rundt markedet.

 

-Foruten våre faste kunder leverer vi til noen hoteller og restauranter i Valencia. Men den økonomiske situasjonen i landet er fremdeles komplisert, og mange kunder klarer ikke å betale i tide, forteller han. Det gjør det vanskelig å få et godt og seriøst forhold til mange av kundene.

GLAD LAKS

-Laksen fra Norge er både populær og av meget god kvalitet, sier Luis, som selv er en «glad laks» fra Valencia.

 

Kvalitet og service

Ettermiddagene og kveldene går med til å ringe rundt til fiskere og fiskeselgere ved Mercavalencia for å kjøpe fisk og sjømat til neste dag. Med relativt dyr husleie og fem personer i jobb er han nødt til å ta litt mer per kilo for fisken og sjømaten han selger, uten at han har mistet kunder av den grunn. For Luis er konkurransen mer merkbar fra hypermarkedkjeden Corte de Ingles, som ligger noen minutters gåtur fra markedet der Luis holder til. Det gjør at det personlige forholdet til hver kunde er viktig.

 

-Vi må ha fisk og sjømat av meget god kvalitet og yte god service til våre kunder, forteller han. Både han og hypermarkedet har fisk og sjømat av bedre kvalitet enn ved markedshallen Mercat Central.

 

-Der finner man ofte fisk av noe dårligere kvalitet, og fiskehandlerne der må dessuten konkurrere og samarbeide om prisene. Men jeg merker lite til konkurransen derfra, slår han fast. Selv mener han at fisk og sjømat ikke er spesielt dyrt for den vanlige spanjol, og at kvaliteten bare har blitt bedre og bedre.

LYSING

Den mest populære matfisken blant spanjolene er lysing. I disken finner du den hel, mens kundene vil ha den med seg hjem som filet. Også tunger av lysing (nede til venstre) er en delikatesse.

 

Norsk eksport av fersk torsk til Spania 2012-2013 (Hele år)
  Mengde i tonn Verdi 1000 NOK
  2012 2013 2012 2013
fersk/kjølt filet 11 3 619 128
fersk/kjølt hel 1 399 3 439 37 366 80 311
Grand Total 1 410 3 442 37 985 80 438

 

Norsk eksport av fersk torsk til Spania 2013-2014 (Til og med september)
  Mengde i tonn Verdi 1000 NOK
  2013 2014 2013 2014
fersk/kjølt filet 3 3 128 189
fersk/kjølt hel 2 800 3 583 61 367 80 742
Grand Total 2 803 3 587 61 495 80 931

INGEN KOMMENTARER

Comments are closed.