DEL

Spania er et stort marked med lange tradisjoner for sjømat og høyt sjømatkonsum. Til tross for økonomisk nedgangstid og prisstigning, øker salget av kvalitetssjømat i Spania.


( 17.09.2014 )

For norsk sjømatnæring er det fortsatt mange forretningsmuligheter i Spania og markedene rundt Middelhavet. Førstkommende mandag starter årets store sjømatmesse i Barcelona, Seafood Expo Southern Europe.

 

-Sjømatmessen i Barcelona vokser fra år til år, og dekker markeder med et stort antall forbrukere fra Spania, Frankrike, Italia, Tyrkia og Nord-Afrika. Det er sterk etterspørsel etter norsk torsk og laks i det spanske markedet og Norge har en betydelig eksport, sier Juan Bergas, seniorrådgiver i Innovasjon Norge, Madrid, som primært jobber med norsk sjømatnæring i Spania.

Juan Bergas F. EM

Juan Bergas, seniorrådgiver i Innovasjon Norge, Madrid, som primært jobber med norsk sjømatnæring i Spania.

 

Stort sjømatkonsum

Den gjennomsnittlige spanske forbruker kjøper 28 kg sjømat og bruker litt over €196 per år. 67 prosent av forbrukerne spiser sjømat to til tre ganger i uka, og det er en preferanse for fersk fisk fra fiskehandler som kan tilberede fisken slik kunden ønsker det. Det er et stort potensial for norske selskaper i Spania, og Seafood Expo Southern Europe er en viktig arena for å vise frem norske produkter som passer i det spanske markedet.

 

-Det er stor pågang med aktiviteter innenfor sjømatsektoren for Innovasjon Norges kontor i Madrid. Hvert år har Innovasjon Norge flere spennende prosjekter og aktiviteter knyttet til marin sektor, alt fra markedsundersøkelser, partner- og kundesøk, produkttester og norske unge traineer som jobber i utlandet for å lære mer om markedene, forteller Bergas.

Norway Royal Salmon ASA. F. EM

Norway Royal Salmon ASA er som vanlig å finne på sjømatmessen i Barcelona.

 

Profileringsarena for norsk sjømat Sjømatmessen i Barcelona arrangeres for tredje gang 22.–24. september. Ni norske bedrifter er med i år for å styrke kontakten med nåværende og potensielle kunder. Firmaene som deltar er Arctic Linefish AS, Coast Seafood AS, Hallvard Lerøy AS, Marine Harvest Norway AS, Modolv Sjøset Fisk AS, Nordic Group AS, Norfra Eksport AS, Northern Seafood/Norway Exports og Norway Royal Salmon ASA.

 

-Vi deltar med representanter fra våre kontorer i Spania, Italia, Frankrike og Tyrkia, og inviterer alle sjømatbedrifter til å ta kontakt med oss på standen for å diskutere markedsmuligheter og forretningsutvikling, sier Bergas. Deet kan nevnes at Innovasjon Norge i år har et samarbeid med Norges Sjømatråd om fellesaktiviteter, og arrangerer blant annet et markedsseminar – «Framtidens konsumenttrender for sjømat i Spania». Seminaret har en rekke spennende tema.

INGEN KOMMENTARER

Comments are closed.