DEL

Celiktrans har fått kontrakt med HB Grandi på Island på på bygging av to nye store kombinerte snurpere/tråler, på samme størrelse som Magnarson, nå Sigurdur.


( 28.08.2014 )

Kystmagasinet 5.14: Volkan Urun fra Celiktrans i Tuzla i Istanbul er godt fornøyd med aktiviteten og med de norske rederne. Han forteller at det aller meste av arbeidet ved verftet handler om nybygg, hvor bygging av skrogene settes bort til Hat-San på Yalova-siden av sundet, mens all utrustning skjer ved verftet i Tuzla under overoppsyn av Celiktrans. Da Kystmagasinet besøkte verftet hadde han nettopp tegnet kontrakt med HB Grandi på Island, på to nye store kombinerte snurpere/tråler på samme størrelse som Magnarson.

 

De to islandske nybyggene har en samlet kontraktspris på 44,5 euro. Skipene får de største kjølesystemene i verden og ekstremt dimensjonert dekksutstyr, forteller Urun. Hovedmålene er som på Magnarson, 80,3×17 meter. Også motoren blir den samme, en 9L32 fra Wärtsilä. Men fartøyene får også en akselgenerator på 3.250 kW. Det første nybygget skal overleveres til sine islandske eiere i februar neste år mens nummer to kaster loss åtte måneder senere, om alt går etter planen.

 

Volcan Urun slår fast at islendingene har fått en god pris, og at det ikke er mulig for verftet å gå lenger ned. De har rasjonalisert driften så langt det er mulig, blant annet ved hjelp av et meget smart 3D dataprogram som gjør at brukeren kan gå inn i skipet, se på detaljer, snu og vende på utstyr og sende enkeltdeler til produksjon. Det gjør at verftet på forhånd lager ferdige rørsystemer og andre konstruksjon, for så å kunne være trygg på at dette passer når utstyret skal installeres.

 

Urun forteller at det fungerer nærmeste etter IKEA-prinsipper. Det gjør livet lettere for byggerne og skipene billigere for rederne. Når det gjelder arbeidskraft, forteller han at de i dag betaler opp til 30 euro timen for en ingeniør, 12 euro for en kvalifisert sveiser og ned mot 9 euro for andre grupper arbeidere. Verftet har i dag 90 fast ansatte, mens det er mer enn 300 i aktivitet til enhver tid om man tar med underleverandørene.

 

Magnarson var ikke det eneste norske skipet som lå ved kaien for utrustning da Kystmagasinet var der. Aqua Star sin brønnbåt, Lilly Johanne med hovedmålene 49,75×12,6 meter, skulle overleveres sine eiere i løpet av en måned. Den laster 1.200 kubikk og skal operer på Shetland, i følge Volcan Urun. Og med de to store islandske fiskefartøyene som skal bygges blir det hektisk ved dette verftet neste år. Urun ser lyst på fremtiden for bedriften, og han tror det snart kommer flere oppdrag. Han forteller også at hele verftsområdet i regionen har vært nede i bunnen av bølgedalen, og at de nå ser en lysning i situasjonen.

INGEN KOMMENTARER

Comments are closed.