DEL

Det er ikke bare i byen Hong Kong det er hektisk og trangt om plassen. Slik var det også i perioder på sjømatmessen, Asian Seafood Exposition, som ble arrangert i begynnelsen av september i Hong Kong Convention Center i bydelen Wanchai. Messen hadde i år 165 utstillere fra store deler av verden, som ser markedet i Sørøst Asia og ikke minst byen Hong Kong som et viktig marked for sine sjømatprodukter.


( 03.10.2013 )

[raw]

De fleste i bransjen har for lengst fått med seg byens enorme vekst, der det dukker opp nye millionærer og gourmetrestauranter hver uke, og der Rolls Royce biler i millionklassen er et dagligdags syn. Nabobyene i fastlandskina opplever noe av den samme økonomiske utvikling, for ikke å snakke om Asia generelt. Så derfor hadde amerikanere, canadiere, søramerikanere og europeere funnet veien til denne byen og attraktive regionen.

Hong Kong Convention Center i bydelen Wanchai i Hong Kong er arena for den årlige sjømatmessen.

 

Eneste norske stand
De eneste vi savnet på messen var nordmenn. Vi stod for den eneste norske standen med våre engelskspråklige sjømatmagasiner, Northern Seafood og Norway Exports. De ble svært godt mottatt. Da det tre dager lange arrangementet var over var vi også tom for blad. Ellers var det mange andre land som hadde produkter fra norske råvarer presentert på messen, blant annet svenske og franske.

Administrerende direktør for Findexa Forlag AS, Per Jensen (t.v.) i aksjon på messen i Hong Kong. Mange av de besøkende viste stor interesse for sjømatmagasinene Northern Seafood og Norway Exports.

 

Det er amerikanske Diversified som står for det årlige sjømatarrangementet i Wanchai i Hong Kong, de samme som blant annet også er ansvarlige for sjømatmønstringene i Brussel, Boston og Barcelona. Asian Seafood Exposition, som fra neste år omdøpes til Seafood Expo Asia, er av en helt annen størrelse enn de to førstnevnte, som har henholdsvis 1.700 og 1.000 utstillere.

Alle stands ble lykkeønskning for en god messe på tradisjonelt kinesisk vis.

 

Rett mot luksusmarkedet
Messen i Hong Kong regnes likevel som viktig for sjømatbransjen, fordi man her har fokus rettet mot luksusmarkedet. At en stor vin- og restaurantmesse arrangeres samtidig, nærmest vegg i vegg, er også et godt argument for mange deltakere og besøkende. Adgangskortet ga fri tilgang til begge messer.

 

Et annet godt argument for å ha fokus rettet mot regionen er at man regner med at konsumet av sjømat i Asia Pacific trolig vil være det dobbelte av Europa og USA innen 2030, og ha en samlet verdi på 210 milliarder kroner. Man regner også med at Kina vil fortsatt ha enorm betydning for verdens sjømatmarked i årene som kommer, med et forventet sjømatkonsum per kineser på 42,6 kilo ved utgangen av 2022.

Mange store sjømatnasjoner hadde sine egne paviljonger.

 

35 prosents økning
Det kan videre nevnes at FAO regner med at verdens fiskeri og oppdrettsproduksjon vil nå 181 millioner tonn i 2022, noe som indikerer en vekst på 35 prosent sammenlignet med perioden 2010-2012.

 

Årets utgave av Asian Seafood Exposition var den fjerde i rekken. Den har hatt en jevn vekst både i antall utstillere og besøkende. Vi var på den andre messen, i 2011. Da var det 120 utstillere. Det samlede arealet var også mye mindre. Fortsatt er det plass til langt flere utstillere enn årets 165 i den store hallen i Hong Kong Convention Center. Arrangøren har da også ambisjoner om å vokse i årene som kommer.

Mange kjente og noen mer ukjente fiskearter å se på messen.

 

Store paviljonger
Det var i år en rekke store paviljonger fra land blant som andre Argentina, Frankrike, USA, Japan, Thailand, Australia, Singapore og Kina. Kinesiske utstillere var i flertall også på denne messen, noe som også indikerer viktigheten av å ha sjømat å tilby verdens mest folkerike nasjon.

Enkelte firma hadde levende fisk og skalldyr med seg på sine stands.

 

Neste års messe blir på samme sted i Hong Kong, og nesten til samme tid, 2.- 4. september. Diversified har ambisjoner om at messen skal vokse videre, og forhåpentligvis får vi se flere norske utstillere på dette arrangementet i 2014. Etter det vi kjenner til er Hong Kong et viktig marked også for norske sjømatselskaper, og spesielt for de som handler med laks. Noen har til og med eget salgskontor i byen. Deres allerede sterke tilstedeværelse er nok litt av årsaken til at man har valgt bort deltakelsen på messen. Men Asian Seafood Exposition er likevel et viktig møtested for bransjen, og sjansen for å møte nye potensielle kunder er absolutt reelle.

Messen hadde en bra utstilling av nye produkter. Her er noen av de som vakre vår interesse.

 

TV var på plass, og laget lengre intervjuer med enkelte av deltakerne, som Amédée Savoie i canadiske Maison Beau Soley.

 

 

[/raw]

INGEN KOMMENTARER

Comments are closed.