DEL

En gjennomgang av 566 sjarker og små fiskefartøyer med lengde 10,6 meter til 15,00 meter, viser at tre motorleverandører har vært de klart foretrukne. De har en markedsandel på 61,2 prosent av motorene til de 566 fartøyene vi har brukt som grunnlag. Det var per 22. juni hele 1398 fartøyer i den aktuelle størrelsesgruppen, men


( 11.08.2016 )

En gjennomgang av 566 sjarker og små fiskefartøyer med lengde 10,6 meter til 15,00 meter, viser at tre motorleverandører har vært de klart foretrukne. De har en markedsandel på 61,2 prosent av motorene til de 566 fartøyene vi har brukt som grunnlag.

Det var per 22. juni hele 1398 fartøyer i den aktuelle størrelsesgruppen, men ikke mulig å skaffe offentlig tilgjengelig informasjon for alle disse om hvilke motorer de har installert. Men våre undersøkelser viser at de er tre markedsledende motorleverandører. Scania er den klart største med en andel av leverte motorer på 34,1 prosent. Det betyr at mer enn hver tredje norske fiskebåt i størrelsesgruppen er utstyrt med en Scania. Nest største leverandør er Volvo Penta med en andel på 17 prosent, fulgt av Cummins med en andel på 10,1 prosent.

Ser en på andel av installerte hestekrefter har Scania en enda høyere markedsandel med 36,5 prosent av installert ytelse. Volvo og Cummins har en andel av installert ytelse på henholdsvis 15,2 og 8,5 prosent.

Du kan lese mer om denne omfattende sjarksaken, som inneholder masse bilder og tabeller, i Kystmagasinet sin store Nor-Fishing utgave. Her finner du også mange andre interessante saker både på temaene fiskeri, foreldling, marked og oppdrett. Magasiiner kan du kjøpe i Narvesen eller du kan abonnere på papirutgaven eller vår utmerkede digitale utgave. Gå inn via denne linken: http://www.kystmagasinet.no/abonner/

INGEN KOMMENTARER

Comments are closed.