DEL

Kina er et av de nye markedene Sjømatrådet satser på for torsken.


( 29.04.2014 )

Kina har hatt stor vekst i forbruket av importert sjømat de siste 5 årene, og Sjømatrådet mener nå dette kan bli et svært aktuelt området for norsk torsk. Ved sjømatmessa i Brussel neste uke vil det bli holdt et informasjonsmøte for næringa hvor Sjømatrådet presenterer satsningen mot dette markedet.

 

– Vi er i startgropa for å fram analysene for hvordan markedet kan respondere, enten det består av distributører, detaljister, kokker eller forbrukere. Vi ønsker å teste ut både fersk og fryst torsk, og dette ønsker vi å diskutere sammen med resten av sjømatnæringa. Målet er at vi alle skal kunne stå klare til sjømatmessa China Fisheries & Seafood Expo i november, både for å få kunder og kontakter, sier Ingelill Jacobsen i Norges sjømatråd.

 

Passer kineseren

Fiskeriutsending i Kina, Sigmund Bjørgo, mener torsken som produkt som kan passe den kinesiske forbrukeren.

– Kinesernes ord for torsk er «xuěyú» og betyr direkte oversatt «hvit som snø-fisk». De bruker begrepet som et samlebegrep for alle typer hvitfisk som seabass, toothfish, silver cod, black cod, stillehavstorsk, atlantisk torsk, sei, hyse og kveite. De har liten kjennskap til arten torsk slik vi definerer den, og norsk atlantisk torsk er for dem et helt ukjent produkt, forteller han.

INGEN KOMMENTARER

Comments are closed.